Matkahuolto on kuluttajien silmissä toimialansa vastuullisin paketti- ja logistiikkabrändi
Suomalaiset kuluttajat näkevät Matkahuollon vastuullisimpana paketti- ja logistiikkabrändinä vuoden 2024 Sustainable Brand Index -tutkimuksessa. Tutkimus perustuu kuluttajien näkemyksiin ja arvioon brändien vastuullisuudesta.
“Olemme tehneet johdonmukaista vastuullisuustyötä ja sitoutuneet tavoitteisiin ja toimenpiteisiin, joilla hillitään ilmastonmuutosta. Arvostamme kovasti kuluttajilta tullutta palautetta ja haluamme kiittää siitä lämpimästi. Tunnustus kannustaa meitä jatkamaan työtä kestävämmän maailman puolesta ja myös viestimään teoistamme.”, kommentoi Matkahuollon vastuullisuusjohtaja Jaana Korkiakoski hienoa tulosta.
Ilmastotiekartta ohjaa määrätietoista vastuullisuustyötämme
Olemme asettaneet kunnianhimoiset, tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet, jotka ovat linjassa Pariisin ilmastosopimuksen kanssa. Tavoitteidemme mukaisesti olemme sitoutuneet puolittamaan päästömme koko toimintamme osalta ja olemaan hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä.
Vastuullisuustyömme tueksi olemme laatineet ilmastotiekartan, jonka viitoittamalla tiellä etenemme johdonmukaisesti kohti tavoitteitamme. Ilmastotiekartassa määrittelemiemme askelmerkkien mukaisesti olemme kuluneen ja edellisen vuoden aikana muun muassa onnistuneet tarjoamaan tuotannon työntekijöillemme kestävät ja ympäristöstandardoidut työvaatteet, saaneet SBT-aloitteen hyväksynnän ilmastotavoitteillemme sekä siirtyneet ajamaan 86 prosenttia kotimaan runkokuljetuskilometreistämme uusiutuvilla polttoaineilla.
”Kuten sanottua, tässä ei ole vielä kaikki. Työmme Suomen liikenteen päästöjen vähentämiseksi jatkuu”, Korkiakoski summaa.
Lue lisää vastuullisuustavoitteistamme ja tutustu ilmastotiekarttaamme.
Sustainable Brand Index -tutkimuksen tausta
Euroopan suurin vastuullisuuteen keskittyvä bränditutkimus Sustainable Brand Index selvittää, kuinka vastuullisina kuluttajat näkevät eri brändit ja miksi. Tutkimuksen metodit perustuvat mikro- ja makrotrendeihin, kuluttajakäyttäytymiseen ja brändianalyysiin. Brändien valikoitumiseen mukaan tutkimukseen vaikuttavat aktiivisuus kotimaan markkinoilla, liikevaihto ja markkinaosuus sekä brändin tunnettuus. Tutkimuksessa on tarkasteltu lähes 1 600 brändiä, 36 toimialaa ja 80 000 kuluttajaa kahdeksassa eri maassa.
Sustainable Brand Index -tutkimus pohjautuu YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin, ja siinä on otettu huomioon sosiaalinen ja ympäristövastuullisuus. Suomessa tutkimusta on toteuttanut vuodesta 2013 alkaen ruotsalainen SB Insight AB. Löydät lisätietoa Suomen Sustainable Brand Index -tutkimuksen tuloksista täältä.