Matkahuolto kasvaa alaa nopeammin investoimalla 25 miljoonaa suomalaisten toiveisiin – ”Haluamme olla kuluttajan ykkösvalinta”
Matkahuolto on ollut kotimaisen matkustaja- ja pakettiliikenteen kärkitoimija ja kehittäjä jo 90 vuotta. Nyt yhtiö hakee lähes 70 % kasvua keskittymällä uudessa strategiassaan kuluttajien nopeasti muuttuviin tarpeisiin.
Logistiikkayhtiö Matkahuolto tekee suuria uudistuksia toimintaansa uuden strategian ja uuden toimitusjohtajan myötä. Viisivuotisen strategiakauden aikana yhtiö hakee liikevaihdon kasvua 90 miljoonasta eurosta 150 miljoonaan euroon muun muassa investoimalla 25 miljoonaa euroa asiakaskokemukseen ja palvelukehitykseen.
Uudistusten taustalla ovat nopeasti muuttuneet asiakastarpeet. Kun aiemmin kotimainen pakettiliikenne oli ilahduttamista juhlapäivinä, nyt erityisesti verkkokaupan, mutta myös vertaiskaupan sekä kiertotalouden kasvun myötä pakettien vastaanottaminen ja lähettäminen on arkipäiväistynyt. Pakettien lähettäminen on siirtynyt digitaalisiin kanaviin ja paketti jätetään ja noudetaan vuorokauden ympäri avoinna olevasta, lähimmästä palvelupisteestä, joka on tyypillisesti pakettiautomaatti.
”Menemme sinne missä kuluttajat ovat ja missä kuulemme, että palveluitamme tarvitaan. Tämän vuoksi olemme esimerkiksi kasvattaneet merkittävästi pakettiautomaattien määrää. Investoimme tulevalla strategiakaudella suomalaisilta kuluttajilta tuleviin signaaleihin. Suomalaiset esimerkiksi tilaavat yhä enemmän paketteja ulkomailta, joten teemme miljoonainvestoinnin Turun uuteen, sataman viereen sijoittuvaan, kansainvälisen logistiikan terminaaliin”, Telialta tammikuussa Matkahuollolle toimitusjohtajaksi siirtynyt Mika Husso kertoo.
Kaukoliikenteen lipunosto on siirtynyt digitaalisiin kanaviin, ja Matkahuolto vastannut kysynnän muutokseen siirtämällä kaikki liput nettiin sekä tuomalla useiden muidenkin operaattoreiden liput Reitit ja Liput -sovellukseensa. Sovellus on matkaketjujen edelläkävijä – sen kautta on ostettu Suomen ensimmäinen digitaalinen kaukoliikenteen bussin ja junan yhdistänyt matkaketju.
Kaupunkien kanssa yhdessä kehitetyt Matkahuollon Kutsukyyti-palvelut taas takaavat yhdenvertaiset, esteettömät ja sujuvat joukkoliikennepalvelut myös pieniin kaupunkeihin ja harvemmin asutuille alueille. Kutsukyydille Matkahuolto näkee kasvupotentiaalia hyvinvointialueiden ja pienten paikallisliikennealueiden liikenteen järjestämisessä.
Kuluttajien eniten arvostama Matkahuolto hakee historiansa suurinta kasvua
Matkahuolto hakee pakettipalveluissa voimakasta kasvua erityisesti kotimaisten yritysten välisissä kuljetuksissa. Yhtiö uskoo kotimaisen pakettimarkkinan kasvavan 50 % vuoteen 2027 mennessä.
”Siinä missä markkinaosuuksien muuten ennustetaan pysyvän paikoillaan, me tavoittelemme historiamme suurinta kasvua, 150 miljoonan liikevaihtoa vuoteen 2027 mennessä. Matkahuolto on jo kuluttajien eniten arvostama pakettibrändi ja strategiakauden investointien myötä aiomme kasvattaa myös markkinaosuuttamme huomattavasti. Haluamme tulevaisuudessa olla kuluttajan ykkösvalinta. Tunnetuin, luotetuin ja valituin pakettien lähettämisen- ja vastaanottamisen toimija”, Husso kertoo yhtiön tavoitteista.
Nollasta miljooniin kolmessa vuodessa – Kansainvälinen pakettimarkkina vetää
Matkahuolto on tunnistanut suuren kasvumahdollisuuden kansainvälisissä pakettipalveluissa, joissa kasvua haetaan sekä suorien verkkokauppa-asiakkuuksien että kumppanuuksien kautta. ”Kasvatimme kansainvälisten pakettien kuljetusmäärät nollasta muutamaan miljoonaan kolmessa vuodessa. Uskomme kansainvälisen pakettimäärän moninkertaistuvan strategiakauden loppuun mennessä eli tämä on meille suuri mahdollisuus”, Husso jatkaa.
Matkahuoltoa kansainvälisessä kasvussa tukevat tarkkaan valitut strategiset kumppanit, kuten GLS (General Logistics System), jonka kautta eurooppalaisten verkkokauppojen tuotteet tulevat Suomeen ja suomalaisten lähtevät Eurooppaan. Bring tukee Matkahuoltoa kasvattamaan Pohjoismaiden välistä pakettiliikennettä, ja Omniva Baltian ja Baltian kautta Aasiasta Suomeen tulevaa verkkokauppaliikennettä.
”Strategiakauden päätteeksi emme ole vain kotimainen toimija, vaan tavoittelemme globaalia jalanjälkeä pakettimarkkinassa,” Husso tiivistää tavoitteen.