Pakettimäärät jatkavat kasvuaan – Matkahuolto kasvatti markkinaosuuttaan
Traficom julkaisi selvityksen pakettimarkkinoiden muutoksesta – Matkahuollon markkinaosuus kasvoi selvästi
Traficom on julkaissut vuosittain laadittavan postimarkkinaselvityksen. Selvityksen mukaan Suomessa kuljetettiin viime vuonna vajaat 90 miljoonaa pakettia ja pakettilähetysten määrä kasvoi 10 % vuoteen 2018 verrattuna. Matkahuollon osuus oli tästä n. 20 miljoonaa pakettia eli 23 %, kun vuotta aikaisemmin Matkahuollon kuljettamien pakettien osuus koko markkinasta oli 19 %. Matkahuollon markkinaosuus kasvoi näin ollen selvästi.
Kasvun taustalla on asiakaskokemukseen ja digitalisaatioon panostaminen
Kokonaismarkkinan kasvun ohella Matkahuollon markkinaosuuden kasvu perustuu erityisesti siihen, että yhtiössä on panostettu palvelujen, asiakaskokemuksen ja digitalisaation kehittämiseen. Yhä useampi verkkokauppa on lisännyt Matkahuollon toimitustapoihinsa ja yhä useampi vastaanottaja valitsee Matkahuollon tilauksensa kuljettajaksi. Lisäksi myös yksityiset kuluttajat lähettävät pakettinsa entistä enemmän Matkahuollon kautta.
Vuonna 2019 kasvua vauhditti marras-joulukuuhun osunut posti- ja logistiikka-alan lakko. Kasvu on kuitenkin jatkunut tänäkin vuonna erittäin voimakkaana. Kevään 2020 aikana Matkahuolto on kuljettanut jo yli 50 % enemmän paketteja kotimaisista verkkokaupoista kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.
”Olemme tehneet valtavasti työtä, jotta voimme tarjota asiakkaillemme helppokäyttöiset ja valtakunnallisesti kattavat palvelut. Kehityksessä olemme panostaneet erityisesti asiakaskokemukseen ja palvelujen saatavuuteen digitaalisia kanavia pitkin. Viime vuoden lopussa tehdyt tutkimukset osoittivat, että Matkahuollon tunnettuus on kasvanut roimasti samalla kun Matkahuolto oli vuonna 2019 niin yrityspäättäjien kuin kuluttajienkin keskuudessa suositelluin pakettitoimija ”, sanoo Matkahuollon Pakettipalvelut-liiketoiminnan johtaja Kati Nevalainen.
Palvelujen ja verkoston kehitys jatkuu
Viime syksyn aikana Matkahuolto uudisti kokonaan kuluttajille suunnatut pakettipalvelut. Kevään aikana on muun muassa laajennettu ilta- ja viikonlopun jakeluaikoja koronan myötä räjähtäneen kotitoimitusten parantamiseksi ja aloitettu uusi jakelukokeilu suoraan postilaatikkoihin ja -luukkuihin yhdessä the other danish guy -verkkokaupan kanssa.
Kevään aikana avattiin rekisteröityneille asiakkaille mahdollisuus pidentää pakettinsa säilytysaikaa verkossa ja pian asiakas voi myös tilata paketilleen verkosta kotiinkuljetuksen, jos ei pääse tai halua hakea pakettiaan noutopisteestä.
Matkahuollolla on jo tällä hetkellä Suomen laajin henkilökohtaiseen palveluun perustuva palvelupisteverkosto, johon kuuluu 1600 palvelupistettä ja pakettiautomaattia, mm. Matkahuolto-asiamiehiä, K-Ryhmän myymälöitä, R-kioskeja ja S-ryhmän myymälöitä. Toukokuussa solmitun sopimuksen myötä Matkahuolto ottaa vuoden 2020 aikana käyttöön lähes 300 uutta pakettiautomaattia. Tämän johdosta Matkahuollon palvelupisteiden määrä kasvaa vuoden loppuun mennessä yli 2 000 pisteeseen, joista lähes 700 on automaatteja.