Matkahuolto näkee, että kutsukyydeillä voidaan ratkoa haja-asutusalueiden liikennöintihaasteita
Matkahuolto pilotoi vuonna 2022 hyvin tuloksin kutsukyytipalvelua eli kutsuohjattua joukkoliikennettä yhteistyössä kuuden eri kunnan kanssa. Kokeilut osoittivat, että kutsukyydillä on mahdollista toteuttaa kustannustehokkaasti pienten kaupunkien ja harvemmin asuttujen alueiden sujuvat, yhdenvertaiset, esteettömät ja houkuttelevat joukkoliikennepalvelut sekä osa hyvinvointialuiden sote-kyydeistä.
Matkahuolto on ollut tärkeä aikataulutetun joukkoliikenteen informaatio- ja lippujärjestelmäkumppani pienten kuntien ja maaseudun paikallisliikenteessä. Koska näillä alueilla joukkoliikenteen kysyntä on heikentynyt, tarvitaan uusia ratkaisuja tehokkaan ja kilpailukykyisen joukkoliikenteen järjestämiseen. Siksi Matkahuolto on vuodesta 2020 asti kehittänyt ja pilotoinut myös kutsuohjatun joukkoliikenteen järjestelmää useiden kuntien kanssa.
Vuoden 2022 aikana Matkahuollon alustalla operoitiin kutsukyytipalveluja Riihimäellä, Inkoossa, Akaassa, Porvoossa, Pietarsaaressa ja Uudessakaupungissa. Näistä Riihimäki, Porvoo, Akaa ja Inkoo saivat Traficomin myöntämää liikkumisen ohjauksen valtionavustusta palveluiden pilotointiin ja markkinointiin. Kutsukyytien käyttäjien ikäjakauma oli hyvin tasainen aina nuorista työssäkäyviin ja ikäihmisiin. Kutsukyytejä käytettiin erityisesti ostos- ja asiointimatkoihin, mutta myös työssäkäyntiin, liityntämatkoihin sekä harrastus- ja vapaa-ajan matkoihin. Matkahuollon teettämän asiakaskyselyn mukaan vähintään yli puolet palveluja käyttäneistä suosittelisi niitä, ja Uudessakaupungissa suosittelijoiden määrä oli jopa yli 90 %. Kolmannes vastanneista korvasi kutsukyydeillä henkilöauton käyttöä. Palveluiden koettiin helpottavan arkea merkittävästi. Palvelut jatkuvat neljällä paikkakunnalla myös vuonna 2023.
“Kutsukyytikokeilut osoittivat, että pienten kaupunkien ja maaseudun joukkoliikenteen haasteita voidaan ratkaista kutsukyytipalveluilla”, sanoo Matkahuollon toimitusjohtaja Mika Husso.
Matkahuollon kutsukyytialustalla kyyti tilataan valtakunnallisella Reitit ja Liput -sovelluksella, jolla voi suunnitella, maksaa ja liittää kutsukyyti myös osaksi aikataulutetun joukkoliikenteen matkoja ympäri Suomen. Toisena vaihtoehtona on tilata kyyti soittamalla.
”Tulevaisuudessa Reitit ja Liput -tilaussovellukseen voitaisiin mahdollisesti integroida useitakin eri kutsukyytien reititysjärjestelmiä. Matkahuolto haluaa tarjota kaikki Suomen joukkoliikennepalvelut yhdestä kanavasta, ja kutsukyytipalvelut ovat olennainen osa tulevaisuuden kestävää ja kilpailukykyistä joukkoliikennejärjestelmää”, Husso visioi.
Avointen kutsukyytien hyödyntäminen sote-kyydeissä kannattaa
Markkinaehtoisen liikenteen edellytyksien heikkeneminen väestön vähetessä ja autoistuessa erityisesti harvaan asutuilla seuduilla on ollut haaste. Esimerkiksi takseja voi olla vaikea saada haja-asutusaleilla taksien valitessa kyytinsä kannattavuuden perusteella. Myös kustannukset kasvavat väestön ikääntyessä ja kaikille avoimien joukkoliikennepalvelujen vähentyessä.
Matkahuollon kehityspäällikön Johanna Taskisen mukaan osa sote-kyytien eli vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain mukaisten kuljetusten sekä Kela-kyytien asiakkaista voitaisiin ohjata avoimeen ovelta ovelle palvelevaan joukkoliikenteeseen, mikäli sen palvelutasoa nostettaisiin. Se kuitenkin edellyttää avoimen liikenteen rahoitustason nostoa. Yhteiskunta rahoittaa kutsupohjaisia kuljetuspalveluja yli 400 miljoonalla eurolla vuosittain. Tästä vain 4 % käytetään kaikille avoimiin kutsukyyteihin ja loput 96 % suljettuihin sote-kyyteihin.
“Jo 10–25 % sote-kyytirahoista riittäisi moninkertaistamaan avointen kutsukyytipalveluiden tarjonnan nykyisestä vajaasta 20 miljoonasta eurosta noin 70–120 miljoonaan euroon vuodessa. Sote-kyytien kustannustehokkuus paranisi, kun taksimatkaoikeuksia ei tarvitsisi myöntää yhtä paljon kuin nykyisin”, Taskinen sanoo.
Kutsukyydissä samaa autokapasiteettia hyödynnetään eri asiakkaiden matkoihin ja kuljetuksia yhdistellään ja reititetään tehokkaasti.
”Yhden matkan keskimääräinen liikennöintikustannus oli tehokkaimmissa kutsukyytipalveluissa 11–15 euroa, kun taas sote-kyytien kustannus on keskimäärin 20–30 euroa per matka. Kutsukyydit sopivat myös rollaattorilla tai pyörätuolilla liikkuville, ja kyyti voi hakea huonosti liikkuvat matkustajat ovelta. Ajovuorossa olevat kuljettajat eivät myöskään voi hylätä kyytitarjouksia, sillä avointa kutsukyytipalvelua hankitaan kiinteinä autotunteina”, Taskinen toteaa.
Matkahuollon mukaan sote-kyytien saatavuus ja luotettavuus siis paranisivat, ja pieniin kaupunkeihin ja maaseudulle saataisiin toimiva joukkoliikenne, kasvattamatta kuitenkaan valtion kokonaismenoja. Samalla kuntien houkuttelevuus asuinpaikkoina kasvaisi, kun oman auton tarve vähenisi ja itsenäisen sekä saavutettavan liikkumisen edellytykset kohentuisivat.
”Yhteiskunnan tukemat ovelta ovelle -kuljetuspalvelut tulisikin nähdä ja suunnitella entistä vahvemmin osana yhteiskunnan tukemaa joukkoliikennettä. Nyt tarvittaisiin tiivistä yhteistyötä liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan sekä hyvinvointialueiden ja Kelan kanssa, jotta pieniin kaupunkeihin ja maaseudulle löydettäisiin mahdollisimman monia asukkaita palvelevat kustannustehokkaat kuljetuspalvelut”, Husso kommentoi.
Lue lisää kutsukyydistä ja tutustu pilottiraporttiin: https://www.matkahuolto.fi/yrityksille/kutsukyyti
Kutsukyytiraportti 2022
Vuoden 2022 pilottien tuloksia Matkahuollon kanssa Riihimäellä, Inkoossa, Akaalla, Porvoossa, Uudessakaupungissa ja Pietarsaaressa.