Hyppää sisältöön
HenkilöilleYrityksillePalvelupisteet
PakettipalvelutMatkapalvelutLiikennöitsijäpalvelutMyyntiAsiakaspalvelu
Kirjaudu

Uusi Paketit Yritysportaali

Olemme kehittäneet sopimusasiakkaillemme uuden ja kätevän Paketit Yritysportaalin. Paketit Yritysportaali korvaa MPaketti-asiakasliittymän, ja se otetaan käyttöön porrastetusti eri asiakasryhmille. Voit käyttää uutta portaalia ja MPaketti-asiakasliittymää myös rinnakkain MPaketti-asiakasliittymän sulkeutumiseen asti.

Paketit Yritysportaalin kehittämisessä on kiinnitetty huomiota erityisesti helppokäyttöisyyteen ja intuitiivisuuteen. 

Paketit Yritysportaali toimii yritysasiakkaiden asiointikanavana, jossa voi lähetysten ja noutotilausten luomisen lisäksi muun muassa ottaa suoraan yhteyttä asiakaspalveluun sekä katsella ja hallinnoida omia yrityskohtaisia tietojaan.

Ota käyttöön uusi Paketit Yritysportaali heti – MPaketti-asiakasliittymä sulkeutuu 10.6.2024.


Siirtyminen on helppoa - toimi näin:

1. Tarkista asiakastietosi

Aloita tästä. Kirjautuaksesi Yritysportaaliin nykyisillä käyttäjätunnuksilla käyttäjän tietoihin on oltava tallennettu sähköpostiosoite.

Voit lisätä sähköpostiosoitteen tietoihin MPaketti-asiakasliittymässä. Sähköposti on tallennettava juuri sähköpostiosoitekenttään eikä riitä, että käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteen muotoinen.

2. Kirjaudu sisään

Uusi Paketit Yritysportaali toimii selaimessa eikä sen käyttö vaadi erillistä asennettavaa ohjelmistoa.

Pääset kirjautumaan miltä tahansa tietokoneelta Yritysportaaliin MPaketti-asiakasliittymän kirjautumistunnuksilla.

Lähes kaikki vanhaan MPaketti-asiakasliittymään tallennetut asiakas- ja käyttäjäkohtaiset tiedot on siirretty Paketit Yritysportaaliin.

Kirjaudu sisään →

3. Tutustu ja käytä

Uudessa Paketit Yritysportaalissa on kaikki samat ominaisuudet kuin MPaketti-asiakasliittymässä, mutta uusi portaali on merkittävästi ketterämpi ja intuitiivisempi käyttää.

  • Esitäytetyt ja tallennetut lähetyspohjat vähentävät manuaalista työtä toistuvissa lähetyksissä.
  • Helppo yhteydenotto asiakaspalveluumme. Asiasi käsittely alkaa ilman tarvetta lisätä yrityksesi tai lähetyksesi tietoja, koska voit ottaa yhteyttä suoraan lähetyksen tarkastelusivulta.
  • Vähemmän mutua, enemmän puhdasta faktaa. Yritysportaalin raporttien avulla olet entistä paremmin perillä toimituksistasi.
  • Tarkat hinta-arviot syötettyjen paino-, mitta- ja palvelutietojen perusteella.

Näin Paketit Yritysportaali toimii:

Usein kysyttyä

Ensivaiheessa lähetyksen luomissivulle jää muistiin käyttämäsi lähettäjäosoite kirjautumisen ajaksi. Tuomme myöhemmin mahdollisuuden asettaa käyttäjäkohtainen oletuslähettäjäosoite.

Jos olet tallentanut vastaanottajatietoja osoitekirjaan, voit etsiä vastaanottajaa hakukentästä asiakasnumerolla, nimellä tai osoitetiedoilla kuten katuosoitteella tai postinumerolla. Huomioithan että et voi hakea tietoja Matkahuollon asiakasnumerolla. Haku toimii ainoastaan hakukentän kautta, ei esimerkiksi kirjoittamalla asiakasnumeron tai nimen ja siirtymällä seuraavaan kenttään.

  • Voit tallentaa vastaanottajan tiedot suoraan lähetystä luodessa valitsemalla vastaanottajaosion alapuolelta valintapainikkeen “Tallenna vastaanottaja osoitekirjaan”.
  • Lisäksi vastaanottajatietoja voi tallentaa Osoitekirja-osiossa joko yksitellen painamalla Luo uusi –painiketta tai vaihtoehtoisesti tuomalla vastaanottajatiedot csv-tiedostosta.

Saapumisilmoitus lähetetään aina tekstiviestitse, jos lähetyksen tiedoissa on puhelinnumero. Jos tiedoissa on sekä puhelinnumero että sähköpostiosoite, saapumisilmoitus lähetetään molempiin. Jos vastaanottajalla on käytössään Paketit-sovellus, on hän voinut tilata ilmoituksia myös sen kautta.

Puhelinnumero ja sähköposti on hyvä olla kaikissa lähetyksissä, myös perille toimitettavissa. Näin jos jakelu syystä tai toisesta epäonnistuu, pystymme ilmoittamaan mistä lähetys on noudettavissa. Koska paperikirjeiden kulkuajat pitenevät kaiken aikaa ja pakettien säilytysaika on 7 päivää, suosimme sähköistä ilmoittamista. Puhelinnumeron ilmoittaminen on suositeltavaa myös sen vuoksi, että jakeluesteen ilmetessä (esimerkiksi lukittu ovi) kuljettajamme voi soittaa vastaanottajalle, mikäli lähetykseltä löytyy puhelinnumero.

Voit tallentaa lähetyksen, jos täytät vastaanottajan sähköpostiosoitteen. Puhelinnumerosta ja sähköpostiosoitteesta toinen tieto riittää.

Sinun tulee saada käytettävä asiakasnumero maksajalta. Suosittelemme tallentamaan asiakasnumeron osoitekirjaan vastaanottajan tietoihin, jolloin sitä ei tarvitse kirjoittaa erikseen joka kerralla.

Vastaanottajaositteet saat tuotua CSV-muodossa. Osoitekirjassa Vastaanottajat-välilehdellä osoitelistauksen perässä on valintalinkki Tuo CSV. Linkkiä painamalla avautuu ikkuna, jossa voit etsiä omalta laitteeltasi ladattavan tiedoston. Tiedoston tulee olla oikean muotoinen, eli sisältää vaadittavat kentät. Helpoiten saat muotoilun viemällä osoitekirjasta ulos yhden tai useamman osoitteen linkkipainikkeella Lataa CSV ja käyttämällä tätä tiedostoa pohjana. Lisätietoa osoitteiden viemisestä: ulos jos olet valinnut yhden tai useamman rivin rastittamalla valintaruudun, Lataa CSV-toiminto vie tiedostoon vain valitut rivit. Jos puolestaan valintoja ei ole tehty, tiedostoon tuodaan kaikki osoitekirjan rivit.

Kyllä, mutta et itse pysty luomaan yrityksen pääosoitetta, jonka Matkahuolto luo puolestasi.

Et pysty poistamaan itse pääosoitteeksi määritettyä lähettäjäosoitetta.

Valitse etusivulla (Lähetykset-osiossa) Luo paluulähetys ja valitse haluamasi palvelu itselle saapuvaan lähetykseen. Lähtevissä ja paluulähetyksissä on käytettävissä osin eri tuotelajit, esimerkiksi Asiakaspalautus-tuotelaji on käytettävissä ainoastaan paluulähetyksissä.

Noudon voi tilata joko suoraan lähetyksen luonnin yhteydessä tai vaihtoehtoisesti usealle lähetykselle kerrallaan lähetyslistausnäkymästä valitsemalla ensin kaikki noudolle kuuluvat lähetykset oikean reunan valintaruuduilla, ja painamalla tämän jälkeen Tilaa nouto -painiketta.

Luo lähetyspohja, johon tallennat Sisältö-kenttään (joka löytyy tuotelajin ja lisäpalveluiden alapuolelta) haluamasi tiedon. Voit samalla tallentaa lähetyspohjalle minkä tahansa muun lähetykseen liittyvän tiedon, kuten lähettäjään, vastaanottajaan, maksajaan tai viitteisiin liittyvän tiedon.

Yritysportaalissa oletustuotelaji-toiminnallisuus on korvattu lähetyspohjilla. Voit luoda asiakkaan nimellä tai asiakasnumerolla lähetyspohjan, johon pystyt tallentamaan tuotelajin lisäksi minkä tahansa lähetyksen luomiseen liittyvän tiedon.

Lähetyspohjaan voi tallentaa minkä tahansa lähetyksen luomiseen liittyvän tiedot. Niitä voi hyödyntää esimerkiksi erityyppisille toimitustavoille (vaikkapa ”myymälätoimitus varastolta” tai ”kuluttajatoimitus noutopisteeseen”) tai vastaanottajakohtaisten määritysten tekemiseen (vaikkapa tietyn noutopisteen sekä viitetiedon kiinnittäminen ”Asiakas A” nimiseen lähetyspohjaan).

Jos haluaa tallentaa lähetyspohjan niin, että ei ole täyttänyt kaikkia lähetyksen luonnissa pakollisia kenttiä, tallentaminen tulee tehdä Lähetyspohjat-osiossa painamalla Luo uusi -painiketta.

Vastaanottajan yhteystietoja pääsee muokkaamaan koko toimitusprosessin ajan. Jos saapumisilmoitusta on yritetty jo lähettää virheelliseen puhelinnumeroon tai sähköpostiosoitteeseen, numeron korjaamisen jälkeen lähetetään uusi viesti.

Paketti voidaan siirtää toiseen noutopisteeseen ilman lisämaksua siinä vaiheessa, kun paketti ei ole vielä saapunut Matkahuollon kuljetettavaksi. Kun paketti on viety noudettavaksi noutopisteeseen, se on mahdollista siirtää maksullisesti toiseen noutopisteeseen. Jos paketti on jo ehditty viedä noudettavaksi, sen siirtäminen automaateista tai automaattiin ei ole mahdollista (vain muut palvelupisteet).

Alkuvaiheessa kaikkia paketin tietoja ei ole mahdollista muokata, vaikka paketti ei vielä olisikaan tullut Matkahuollon käsittelyyn. Lisää lähetyksen muokkaustoimintoja kehitetään myöhemmin. Esimerkiksi väärä paino paketilla ei haittaa, koska Matkahuolto punnitsee ja mittaa paketit kuljetusprosessin yhteydessä.

Alkuvaiheessa lähetyksiä ei voi poistaa. Lisää lähetyksen muokkaustoimintoja myöhemmin. Halutessaan paketin voi käydä poistamassa MPaketti-asiakasliittymän puolelta, mutta ylimääräiset paketit eivät haittaa Matkahuollon näkökulmasta eikä paketteja koskaan laskuteta, ellei niille tule fyysisiä rekisteröintejä.

Näet tilatun noudon tarkasteltaessa yksittäistä lähetystä sivun yläosassa vastaanottajatietojen yläpuolella.

Alkuvaiheessa noutoa ei voi peruuttaa Yritysportaalin kautta, tämä toiminnallisuus kehitetään myöhemmin.

Matkahuolto on siirtynyt luovuttamaan paketit henkilötodistuksen sijaan koodivarmennuksella noutopisteissään, ja koodivarmennus tulee myöhemmin käyttöön myös perille toimitettavissa lähetyksissä. Tämän vuoksi kuittaustieto ei ole näkyvissä Yritysportaalissa.

Voit tarkastella esimerkiksi lähetysmääriä, pakettien keskipainoja, toimitusnopeutta, kuinka nopeasti vastaanottajat noutavat paketit, poikkeamia sekä laskutusta.

Voit valita omavalintaisen aikajakson avaamalla graafien oikeassa yläkulmassa sijaitsevasta Valitse-valikosta kalenterin. Voit valita yksittäisen tai useamman kuukauden. Useamman kuukauden saa valittua klikkaamalla ensin aloitus- ja sitten päättymiskuukautta. Dataa on nähtävillä edellisen kahden vuoden ajalta.

Raportilla näkyvät kaikki lähetykset, joiden ensimmäinen Matkahuollon käsittely on tehty raportointikuukauden aikana. Näet eriteltynä lähetysmäärät Lähellä-paketille, Kotijakelulle, Jakopaketille sekä Asiakaspalautukselle. Luokkaan Muut kuuluvat kaikki muut tuotteet.

Poikkeamien näyttäminen perustuu Matkahuollon rekisteröinteihin lähetyksistä. Yksittäisissä tapauksissa on mahdollista, että poikkeama ei nouse näkyviin, jos esimerkiksi inhimillisen virheen vuoksi rekisteröinti jää tekemättä. Normaalisti poikkeamat rekisteröidään vähintään pienen viiveen jälkeen.

Jos haluat olla yhteydessä tiettyyn lähetykseen liittyen, kätevintä on avata etusivun lähetyslistauksesta yksittäisen lähetyksen tarkemmat tiedot, jolloin sivulle avautuu yhteydenottolomake.

Asiakaspalvelun yhteystiedot löytyvät Asiakaspalvelu-sivulta.

Vahingonkorvaushakemukset tulee edelleen tehdä verkkosivujen vahingonkorvauslomakkeen kautta.

Kyllä. Jos sinulla on käyttäjätunnus asiakasliittymään, pääset kirjautumaan samoilla tunnuksilla Paketit Yritysportaaliin.

Käyttöoikeudet ovat pääsääntöisesti samat kuin MPaketti-asiakasliittymässä. Oikeuksien hallintaan on kuitenkin tullut pientä muutosta. Vanhojen roolipohjaisten oikeuksien (loppukäyttäjä, varastokäyttäjä, talouskäyttäjä) sijasta Paketit Yritysportaalissa on toimintokohtaiset oikeudet, jonka takia oikeuksissa voi olla pieniä eroja. Katso myös kysymys käyttöoikeuksista.

KÄYTTÄJÄTYYPIT

Pääkäyttäjä

Pääkäyttäjällä on näkyvyys kaikkiin asiakasportaalin toimintoihin. Vain pääkäyttäjä voi luoda, muokata tai poistaa käyttäjiä.

Käyttäjä

Normaalille käyttäjälle voi määrittää erilaisia toimintopohjaisia oikeuksia. Toimintopohjaiset oikeudet eivät ole toisistaan riippuvaisia tai toisiaan poissulkevia, joten minkälaiset yhdistelmät tahansa ovat mahdollisia.

KÄYTTÖOIKEUDET

Lähetysten ja noutotilausten luominen

Lähetysten luominen ja muokkaaminen sekä osoitekorttien tulostus. Noutojen tilaaminen. Lähetysten luomisen oikeuteen sisältyy oikeus luoda vastaanottajia osoitekirjaan.

Mikäli on oikeus luoda lähetyksiä mutta ei oikeutta selailla lähetyksiä, käyttäjä ei pääse selaamaan tallennettuja lähetyksiä.

Lähetysten ja noutotilausten selailu

Näkee listan asiakkaan omista lähetyksistä ja pääsee tarkastelemaan yksittäisten lähetysten tarkempia tietoja. (Näkee tilatut noudot EI VIELÄ TOTEUTETTU PILOTTIVERSIOON)

Hinta-arvio lähetykselle

Näkee hinta-arvion luotavalle lähetykselle sekä toteutuneet hinnat yksittäisiä lähetyksiä tarkasteltaessa, mikäli oikeus luoda tai selailla lähetyksiä.

Raportit

Näkee raportteja mm. yrityksen lähetyksistä, laskutuksesta ja laadusta. Sisältää oikeuden nähdä yrityksen hintaliitteen.

Yrityksen tietojen hallinta

Oikeudella pääsee hallitsemaan yrityksen omia tietoja kuten lähettäjäosoitteita, asiakaspalautusten aikarajaa sekä oletusnoutopistettä saapuville lähetyksille sekä näkee hintaliitteen. Sisältää oikeuden nähdä hintaliitteen.

Huom.! Myös sellaiset käyttäjät, jotka eivät saa muokata yrityksen omia tietoja näkevät muut yrityskohtaiset tiedot paitsi hintaliitteen, mutta nämä käyttäjät eivät voi muokata yrityksen tietoja.

Käyttäjä, jolla ei ole mitään oikeuksia voi kirjautua sisään ja hän näkee omat tiedot sekä asiakaspalvelusivun.

Kyllä voi, pääkäyttäjien määrää ei ole rajoitettu.

Vain pääkäyttäjät voivat luoda ja muokata käyttäjiä ja käyttöoikeuksia. Käyttäjillä on kuitenkin mahdollisuus päivittää omia tietojaan, kuten Yritysportaalin käyttökieltä sekä osoitekorttien tulostuskokoa.

Lähes kaikki MPaketti-asiakasliittymään tallennetut asiakas- tai käyttäjäkohtaiset tiedot, kuten yrityksen käyttäjät, osoitekirja (MPaketti-asiakasliittymässä Asiakkaat), osoitekortin oletustulostuskoko sekä Yritysportaalin kielivalinta on siirretty Paketit Yritysportaaliin. Ominaisuuksia, jotka eivät siirtyneet sellaisenaan, ovat mm. oman yrityksen ja asiakkaan oletustuotelaji, oletusrahdinmaksaja ja oletusilmoitusosoite sekä oman yrityksen vakiotavarankuvaus. Nämä määritykset ovat korvautuneet lähetyspohjilla, joissa laajemmat mahdollisuudet minkä tahansa lähetystiedon määritykseen.

Käyttäjälle jää roolipohjainen oikeus MPaketti-asiakasliittymään. Tämän vuoksi, jos käyttäjä kirjautuu MPaketti-asiakasliittymään, hänelle palautuu siellä olevat oikeudet. Jos oikeudet halutaan poistaa tai muuttaa, ne tulee poistaa molemmista järjestelmistä. Tämä on ongelma vain siirtymäkauden aikana, kun käytössä ovat molemmat järjestelmät.

Yrityksen lähettäjäosoitteet

Pakettien palautuksen aikaraja. Tällä hallinnoidaan palautusmahdollisuutta kuluttajille Matkahuollon mobiilisovelluksessa ja verkkosivuilla

Oletusnoutopiste saapuville lähetyksille. Halutessasi voit asettaa oletusnoutopisteen, jonne ohjaamme sellaiset saapuvat noutopistelähetykset, joiden lähetystiedoista löytyy oma Matkahuollon sopimusnumerosi vastaanottajan tiedoista. Jos olet sopinut Matkahuollon kanssa lähetysten vakiojakelusta, sinun ei tarvitse asettaa oletusnoutopistettä.

Näet myös voimassa olevan yrityskohtaisen hinnaston Hinnasto-osiosta.

Voit hallita käyttäjäkohtaisia tietoja, Yritysportaalin kielivalintaa ja osoitekorttien tulostuskokoa.

Mitkä käyttöoikeudet ovat käytössä vanhoilla käyttäjärooleilla?

 

VARASTOKÄYTTÄJÄ

TALOUSKÄYTTÄJÄ

LOPPUKÄYTTÄJÄ 

PÄÄKÄYTTÄJÄ

Lähetysten ja noutotilausten luominen x xx
Lähetysten ja noutotilausten selailu xxxx
Hinta-arvio lähetykselle  xxx
Raportit  x x
Yrityksen tietojen hallinta  x x
Pääkäyttäjä    x

 


MPaketti-asiakasliittymä on nyt Paketit Yritysportaali

Tästä kirjautumaan
HenkilöilleYrityksille

Pakettipalvelut

Tule asiakkaaksemmePalvelut verkkokaupoille Pakettipalvelut kotimaahan Pakettipalvelut Suomeen - InternationalKirjaudu Paketit Yritysportaaliin

Sosiaalinen media