Information om bluffmeddelanden
Bluffmeddelanden i farten - var observant och undvik att bli lurad
Det finns flera bedragarföretag som har försökt styra användare till webbplatser som påminner om Matkahuoltos webbplats för att begära nätbanks- eller betalkortsuppgifter. Om du får misstänkta meddelanden som liknar det vidstående, öppna inte under några omständigheter länkar eller bilagor och ge inga uppgifter och gör inga betalningar via webbplatserna. Matkahuolto förmedlar aldrig betalningar eller fungerar som förmedlingsnod för betalningar.
Bluffmeddelanden har förekommit till exempel i samband med funktioner med anknytning till plattformar för köp mellan konsumenter samt i form av text- och e-postmeddelanden. Även användningen av falska profiler på sociala medier för att fiska efter uppgifter har ökat. När det gäller falska profiler på sociala medier är det vanligaste bedrägeriet olika utlottningar där vinnaren ska uppge kortuppgifter för att lösa ut vinsten. Matkahuolto ordnar aldrig utlottningar av denna typ.
Vid sidans nedre kant hittar du exempel på olika bluffmeddelanden som skickats i Matkahuoltos namn. Du kan alltid kontrollera meddelandets äkthet och den verkliga situationen för ditt paket på Matkahuoltos webbplats, i appen Paketit samt via vår kundtjänst.
Så här ser du till att dina uppgifter är trygga och att du inte betalar till bedragare:
Om du får ett textmeddelande eller e-postmeddelande vars innehåll väcker minsta misstanke, öppna inte länkar och bilagor i meddelandet.
Om du råkar öppna en länk, gör inte under några omständigheter betalningar och uppge inga bank- och kreditkortsuppgifter, identifikationskoder för nätbanken, användarnamn och lösenord eller andra uppgifter.
Om du har klickat på en länk och uppgett kreditkorts- eller nätbanksuppgifter, kontakta omedelbart din egen bank och gör därefter en brottsanmälan till polisen.
Även om länken till exempel ser ut som att den leder till en pålitlig webbplats, kontrollera ändå alltid sidans adress i webbläsaren. Länkens namn kan vara något helt annat än adressen dit den leder.
Även avsändarens namn i ett textmeddelande kan se ut som Matkahuolto, trots att så inte är fallet (t.ex. kan bokstaven lilla L ha ersatts med ett stort I, eller så kan namnet innehålla ett litet stavfel, t.ex. Maktahuolto).
Du kan få ett meddelande av oss om mottagaren inte har hämtat ett paket du har skickat. Då ber vi dig betala returneringsavgifterna eller ge oss tillåtelse att återvinna paketets innehåll. Om du vill att vi returnerar paketet kan du enkelt kontrollera äktheten hos den betalningslänk du fått genom att skriva in försändelsekoden i spårningen av försändelser antingen på vår webbplats eller i appen Paketit.
I beställningsbekräftelser och ankomstavier som Matkahuolto skickar per SMS eller e-post står Matkahuolto alltid som avsändare och meddelandet innehåller en försändelsekod med hjälp av vilken du kan kontrollera närmare uppgifter om försändelsen, t.ex. tilläggsavgifter, på vår webbplats.
Vi följer upp situationen beträffande bluffmeddelanden och har också aktiv kontakt med myndigheterna, så att vi för vår del kan bekämpa de skador som bluffmeddelandena i värsta fall orsakar.
Om du tar emot ett försök till bedrägeri i Matkahuoltos namn, vänligen fyll i den vidstående blanketten. Uppgifterna på blanketten behandlas tillsammans med Cybersäkerhetscentret.
Håll dina uppgifter säkra och hämta appen Paketit
Ett säkert sätt att sköta paketärenden är att ta i bruk Matkahuoltos app Paketit. Säkerställ dock att du hämtar appen endast från en officiell appbutik. I appen kan du bl.a. spåra och påverka leveransen av dina paket.
Exempel på bluffmeddelanden:
Spåra paket
Seriepaket