MatkustajatPaketitYritysasiakkaatPalvelupisteet
Hae
Kirjaudu
Etusivu
Ajankohtaista
Koronan vaikutukset

Koronan vaikutukset

24.9.2020

Lipun osto ja matkustaminen

  • Suosittelemme kasvomaskien käyttöä joukkoliikenteessä THL:n suosituksen mukaisesti.

  • Osa koronaepidemian vuoksi perutuista kaukoliikenteen vuoroista on jo palautunut ja bussiyritykset lisäävät tarjontaansa jatkuvasti. Uusia vuoroja käynnistyy viikoittain. Varmista aikataulut aikatauluhausta aina, kun olet matkustamassa.

  • Suosittelemme ostamaan matkaliput etukäteen Matkahuollon verkkosivuilta tai Bussiliput tai Reittihaku ja Liput -sovelluksista.

  • Jos et pystynyt ollenkaan matkustamaan koronan vaikutuksen aikana sarja- tai kausilipullasi peruuntuneiden vuorojen vuoksi, voit hakea hyvitystä seuraavan matkakortin latauksen yhteydessä Matkahuollon toimipaikoissa. Hyvitystä tulee hakea vuoden 2020 loppuun mennessä.

Pakettien kuljettaminen

  • Pakettien kuljettaminen sujuu normaalisti.

  • Osa suosituimmista pakettiautomaateista voi olla ajoittain ruuhkautunut, minkä vuoksi joudumme ohjaamaan osan paketeista lähimpään korvaavaan palvelupisteeseen. Tieto korvaavasta palvelupisteestä näkyy saapumisilmoituksessa.

  • Pikapaketit voi lähettää normaaliin tapaan ja kuljetamme ne aina ensimmäisellä mahdollisella kulkuyhteydellä. Muuttuvan vuorotilanteen vuoksi kuljetukselle ei kuitenkaan voida lähetyshetkellä antaa tarkkaa aikataulua.

  • Vastaanottajalle pakettia toimitettaessa Matkahuollon kuljettajat jättävät toistaiseksi paketin ovelle ja odottavat hieman kauempana, kunnes vastaanottaja avaa oven.

  • Matkahuollon asiakaspalvelijat ja kuljettajat eivät toistaiseksi käsittele vastaanottajan henkilöllisyystodistusta tai puhelinta. Esimerkiksi lähetystunnusta tai vastaanottajan henkilöllisyyttä tarkistettaessa asiakas pitää henkilöllisyystodistusta tai puhelinta omassa kädessään.

  • Matkahuolto on luopunut paperisista valtakirjoista poikkeustilanteen ajaksi. Luovutamme paketin saapumisilmoituksessa mainittua lähetystunnusta sekä henkilöllisyystodistusta vastaan.

  • Vastaanottajalta ei toistaiseksi pyydetä allekirjoitusta, vaan Matkahuollon asiakaspalvelija tai kuljettaja merkitsee paketin vastaanotetuksi järjestelmään.

  • Matkahuollon toimipaikoissa maksupäätteiden läheisyyteen on sijoitettu käsidesiä ja/tai kertakäyttöhansikkaita asiakkaiden käyttöön.

Matkahuollon palvelupisteet ja asiakaspalvelukeskus

Matkahuollot ja Matkahuollon palvelupisteet ovat avoinna normaalisti, kesäaukioloaikojen mukaisesti. Palvelupisteiden aukioloajat ja myös poikkeukset aukioloajoissa voit tarkistaa verkkosivujemme palvelupistehausta.

Matkahuollon asiakaspalvelun yhteystiedot

Hyvinvointi ja turvallisuus

Asiakkaidemme ja oman henkilöstömme hyvinvointi on meille erittäin tärkeää. Seuraamme tiiviisti viranomaisten ohjeita ja toimimme niiden edellyttämällä tavalla.

Huomioithan seuraavat ohjeet asioidessasi meillä ja matkustaessasi

  • Huolehdi hyvästä käsihygieniasta ja oikeasta yskimishygieniasta.

  • Pidä riittävästi etäisyyttä toisiin asiakkaisiin ja henkilökuntaan.

  • Käytä kasvomaskia joukkoliikenteessä matkustaessasi sekä muissa tilanteissa, joissa turvavälin säilyttäminen ei ole mahdollista THL:n suosituksen mukaisesti.

  • Suosi kortti- ja lähimaksamista.

  • Tulethan asioimaan vain terveenä!

Huolehdimme turvallisuudestasi

  • Asiakaspalvelutiloihimme palvelutiskeille on asennettu suojapleksit.

  • Olemme ohjeistaneet henkilökuntaamme noudattamaan hyvää käsi- ja yskimishygieniaa.

  • Henkilöstöllämme on mahdollisuus käyttää suojavarusteita, kuten kasvovisiiriä ja hengityssuojainta halutessaan.

  • Olemme tehostaneet toimipaikkojemme siivousta.

  • Henkilöstöllämme on toimintaohjeet tilainteisiin, joissa on syytä epäillä tartuntaa ja hakeutua terveydenhuollon piiriin.

Q&A - Vastauksia yleisimpiin kysymyksiin

Q: Liikennöivätkö bussit normaalisti?

A: Koronaepidemian vuoksi kaukoliikenteen vuorotarjonta on vielä normaaliaikaa suppeampaa. Osa peruutetuista vuoroista on kuitenkin jo palautunut ja bussiyritykset lisäävät vuorotarjontaa jatkuvasti. Uusia vuoroja käynnistyy viikoittain. Varmista aikataulut aikatauluhausta aina, kun olet matkustamassa.

Q: Miten käy lipun, jos vuoro on peruutettu?

A: Hyvitämme liput, jotka jäävät käyttämättä peruuntuneen vuoron vuoksi, myös menopaluuliput, jos molemmat liput on ostettu samassa ostotapahtumassa ja ovat samalla varausnumerolla. Jos lippu on maksettu maksukortilla, hyvitys maksetaan samalle kortille. Nordean, Osuuspankin, POP Pankin ja Säästöpankin verkkopankissa maksettu lippu hyvitetään samalle pankkitilille eikä tilinumeroa tarvitse ilmoittaa. Jos maksoit jonkun muun verkkopankin kautta, ilmoita meille tilinumero hyvityksen maksamiseksi.

Q: Voinko peruuttaa tai siirtää lipun, vaikka vuoro ei olisi peruttu?

A: Voit peruuttaa etukäteen ostetun Nettilipun Matkahuollon ehtojen mukaisesti sähköisellä lomakkeella. Palautus näkyy maksukortillasi tai tililläsi kuukauden kuluessa peruutuksesta.

Q: Mihin perustuu nettilipun peruutuksesta perittävä palvelumaksu?

A: Palvelumaksua ei peritä, jos maksu palautetaan vuoron peruuntumisen vuoksi. Palvelumaksu peritään ainoastaan silloin, jos haluat peruuttaa matkan, vaikka vuoro kulkisikin. Palvelumaksulla katetaan peruuttamisesta aiheutuva kuluja, kuten transaktiokustannuksia.

Q: Voinko saada hyvityksen kausi- ja sarjalipuista, esimerkiksi 44 matkan vuosilipuista?

A: Jos et pystynyt ollenkaan matkustamaan koronan vaikutuksen aikana sarja- tai kausilipullasi peruuntuneiden vuorojen vuoksi, voit hakea hyvitystä seuraavan matkakortin latauksen yhteydessä Matkahuollon toimipaikoissa. Hyvitystä tulee hakea vuoden 2020 loppuun mennessä.

Q: Koskevatko kokoontumisrajoitukset busseja?

A: Kokoontumisrajoitukset eivät valtioneuvoston linjauksen mukaan koske joukkoliikennettä.

Q: Onko bussissa matkustaminen turvallista?

A: Asiakkaidemme ja henkilöstömme turvallisuus on meille tärkeää. THL:n mukaan uusi koronavirus tarttuu ensisijaisesti pisara- ja kosketustartuntana, kun henkilö yskii tai aivastaa. Matkustaessa tulee mahdollisuuksien mukaan käyttää kasvomaskia, välttää lähikontaktia ja huolehtia hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta. Sairaana ei tule matkustaa. Liikennöitsijät huolehtivat bussiensa siivoamisessa omien ja viranomaisten antamien ohjeiden mukaisesti.

Q: Onko minun käytettävä kasvomaskia bussissa vai voinko matkustaa ilman?

A: THL suosittaa kasvomaskin käyttöä joukkoliikenteessä ja muissa tilanteissa, joissa turvavälin säilyttäminen ei ole koko ajan mahdollista. Toivommekin, että mahdollisimman moni noudattaa THL:n suositusta matkustaessaan. Maskin käyttö ei kuitenkaan ole pakollista, sillä kaikkien ei ole mahdollista pitää maskia esimerkiksi lääketieteellisestä syystä tai nuoren iän vuoksi. Kasvomaskeja voi ostaa seuraavista toimipisteistämme: Helsinki, Lahti, Mikkeli ja Tampere.


Q: Kulkevatko paketit normaalisti?

A: Paketit kulkevat normaalisti eikä näköpiirissä ole kuljetusaikojen pidentymisiä tai viivästymisiä.

Q: Pakettini on noutopisteessä, mutta en pääse noutamaan sitä ja toivoisin, että se tuotaisiinkin kotiovelleni. Miten toimin?

A: Rekisteröitymällä Matkahuollon asiakkaaksi, voit ostaa paketillesi kotiinkuljetuksen verkosta. Siirry rekisteröitymään.

Muussa tapauksessa muutoksia lähetyksiin voidaan tehdä lähettävän yrityksen pyynnöstä. Olethan yhteydessä paketin lähettäjään. Voit myös pyytää toisen henkilön noutamaan paketin puolestasi. Olemme toistaiseksi luopuneet valtakirjan käytöstä ja luovutamme paketin saapumisilmoituksessa mainittua lähetystunnusta ja henkilöllisyystodistusta vastaan.

Q: Pakettiani oltiin tuomassa perille, mutta en ollut paikalla vastaanottamassa sitä enkä pääse noutamaan pakettia Matkahuollosta. Miten toimin?

A: Rekisteröitymällä Matkahuollon asiakkaaksi, voit ostaa paketillesi kotiinkuljetuksen verkosta. Siirry rekisteröitymään.

Ole yhteydessä paketin lähettäjään. Lähettävän yrityksen pyynnöstä voimme toimittaa paketin uudelleen kotiovellesi. Voit myös pyytää toisen henkilön noutamaan paketin puolestasi. Olemme toistaiseksi luopuneet valtakirjan käytöstä ja luovutamme paketin saapumisilmoituksessa mainittua lähetystunnusta ja henkilöllisyystodistusta vastaan. Jos haluat jatkaa säilytysaikaa, voit tehdä sen helposti Matkahuollon verkkosivuilla. Palvelun saat käyttöösi, kun rekisteröidyt Matkahuollon asiakkaaksi ja kirjaudut sisään etusivulta kohdasta Kirjaudu. Säilytysaikaa voit ostaa lisää 7, 14 ja 21 päivän erissä.

Q: Miten toimin, kun en pääse noutamaan pakettiani, koska olen karanteenissa / sairaana?

A: Rekisteröitymällä Matkahuollon asiakkaaksi, voit ostaa paketillesi kotiinkuljetuksen verkosta. Siirry rekisteröitymään.

Pakettia säilytetään pakettiautomaateissa ja noutopisteissä 7 vuorokautta. Jos et pääse itse noutamaan pakettia, voit pyytää toisen henkilön noutamaan sen puolestasi. Olemme toistaiseksi luopuneet valtakirjan käytöstä ja luovutamme paketin saapumisilmoituksessa mainittua lähetystunnusta ja henkilöllisyystodistusta vastaan. Jos haluat jatkaa säilytysaikaa, voit tehdä sen helposti Matkahuollon verkkosivuilla. Palvelun saat käyttöösi, kun rekisteröidyt Matkahuollon asiakkaaksi ja kirjaudut sisään etusivulta kohdasta Kirjaudu. Säilytysaikaa voit ostaa lisää 7, 14 ja 21 päivän erissä.

Q: Voinko lähettää käsidesiä paketissa?

A: Kuluttajapakkaukseen pakattu käsidesi on farmaseuttinen tuote, jonka voi lähettää normaalisti paketissa, eikä se vaadi VAK-lähetystä.

Q: Palvelevatko Matkahuollot normaalisti?

A: Matkahuollot ja Matkahuollon palvelupisteet ovat avoinna normaalisti, kesäaukioloaikojen mukaisesti. Palvelupisteiden aukioloajat ja myös poikkeukset aukioloajoissa voit tarkistaa verkkosivujemme palvelupistehausta.

Ajankohtaista

Kaikki uutiset →