Paketit liikkuvat yhä vilkkaammin

pakettimies

Viime vuonna Matkahuolto kuljetti enemmän paketteja kuin koskaan aikaisemmin. Joulukuussa verkkokaupan paketteja kulki Matkahuollon kyydissä 15 % prosenttia enemmän edelliseen vuoteen verrattuna. Kaikkiaan vuonna 2013 Matkahuolto toimitti perille reilut 10 miljoonaa pakettia.

Matkahuollon markkina-asema vahvistui viime vuoden aikana.Kasvua siivitti sekä pakettien että yritys- ja kuluttaja-asiakkaiden määrän positiivinen kehitys koko toimialan kehitykseen verrattuna. Merkittävä osa kasvusta tuli kotimaisten verkkokauppojen kasvaneista pakettimääristä.

– Verkkokaupan suosio ja kuluttajien ostokäyttäytymisen muutos näkyivät selvästi Matkahuollon toiminnassa. Osasimme varautua suuriin volyymeihin, minkä ansiosta joulukuussa selvästi kasvaneet pakettimäärätkin pystyttiin toimittamaan asiakaslupauksen mukaisesti perille ajallaan, kertoo Matkahuollon Pakettipalveluista vastaava liiketoimintapäällikkö Erkki Vehman.

Uusia palveluita vuonna 2014

Verkkokaupan kasvu jatkuu ja lisääntyy erilaisten sähköisten kauppapaikkojen lisääntymisen myötä. Verkkokaupan kasvu asettaa logistiikka-alalle yhä kovempia laatuvaatimuksia sekä kuljetusten että toimitustapojen suhteen. Asiakkaiden tarpeisiin räätälöidyistä palveluista tulee entistä tärkeämpi erottautumistekijä logistiikkayrityksille.

Myös kuluttajien välinen kaupankäynti tulee kasvamaan asiakkaita varten suunniteltujen helppojen lähetyspalvelujen ansiosta. Yritysten tulee vastata vertaiskaupan kasvaviin tarpeisiin tarjoamalla entistä helpompia tapoja lähetyspalveluiden käyttöön.

Matkahuolto tuo kuluvana vuonna uusia palveluita niin kuluttaja- kuin yritysasiakkaille mm näihin tarpeisiin. Keväällä Matkahuollossa otetaan käyttöön myös täysin uusi toiminnanohjausjärjestelmä, joka tulee mm parantamaan asiakkaiden käyttöliittymiä sekä nopeuttamaan ja tehostamaan toimintaa.

Suomalaisten verkkokauppojen kasvu Venäjällä jatkuu voimakkaana vuonna 2014. Verkkokauppa tulee jatkamaan ennätysmäisen nopeaa kasvuaan idässä, ja Matkahuollon viime vuonna lanseeraamat uudet palvelukonseptit, kuten venäläisille asiakkaille suunnatut noutopistepalvelut kiinnostavat asiakkaita jatkossakin.

Verkosto laajenee 200 uudella palvelupisteellä, lisänä pakettiautomaatteja

Matkahuolto kehittää maan laajinta henkilökohtaisesti palvelevaa palveluverkostoaan voimakkaasti. Painopiste on jatkossakin henkilökohtaista palvelua tarjoavien toimipisteiden määrän lisäämisessä. Matkahuollon yhteistyökumppanin PostNord Logistics Oy:n teettämän tutkimuksen perusteella suurin osa asiakkaista haluaa noutaa pakettilähetykset kaikkina viikonpäivinä ja saada henkilökohtaista palvelua.

– Laajennamme verkostoa 2015 loppuun mennessä 200 uudella palvelupisteellä, joista neuvotellaan parhaillaan eri tahojen kanssa. Tavoitteena on tuoda palvelut paikkoihin, joissa asiakkaiden on helppoa ja nopeata asioida. Myös nykyisten verkostoon kuuluvien palvelupisteiden toiminnallisuus paranee merkittävästi, kun mm. palvelupisteinä toimivien Siwojen ja Valintatalojen kaluste- ja tilaratkaisuja uudistetaan. Täydennämme verkostoa tulevaisuudessa myös pakettiautomaateilla, kertoo Matkahuollon palveluverkostosta vastaava liiketoimintapäällikkö Heikki-Pekka Alakärppä.

Vuosi 2014 tuo mukanaan uusia, entistä parempia palveluita. Kun kehitämme toimintaamme, on asiakkaiden palautteella merkittävä rooli. Niin palveluihin kuin järjestelmiinkin liittyvä kehitystyö jatkuu voimakkaana ja nimenomaan asiakkaita kuunnellen.

Hyvää uutta vuotta!

Jaa:
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Kommentoi