Hei joukkoliikenteen ystävät!

Verkossa on julkaistu video otsikolla ”Joukkoliikenteen uskonpuhdistus”. Joukkoliikenteen järjestämisen ei kuitenkaan tulisi perustua uskoon vaan faktaan. Siksi haluamme tässä oikoa muutamia videossa esiteltyjä käsityksiä:

1. Videossa syytetään Matkahuoltoa epäreilusta kohtelusta Kampin terminaalissa. Syytökseen ei ole perusteita ja myös kilpailuviranomainen on näin todennut. Terminaalin vuokraajana Matkahuolto vastaa ylläpidosta aiheutuvista kustannuksista, jotka ovat miljoonaluokkaa. Linja-autoliittoon kuuluvat bussiyrittäjät ovat ikään kuin terminaalin asiakasomistajia ja ne rahoittavat terminaalin ja palvelujen ylläpitoa tämän lähtömaksun lisäksi monien muiden maksujen kautta. Siksi ne yrittäjät, jotka haluavat käyttää vain terminaalin palveluita, maksavat siitä korkeamman hinnan. Järjestelmä on reilu ja kilpailuviranomainen on tämän tutkinut, vaikka videossa toisin väitetäänkin. Myös osa Onnibusiin kuuluvista bussiyrittäjistä käyttää Kampin kaukoliikenneterminaalia ja ilmaissut Matkahuollolle tyytyväisyyden yhteistyöhön.

2. Matkahuollon aikatauluinformaatio- ja asemapalveluihin on jokaisella halukkaalla bussiyrityksellä pääsy. Toivomme, että mahdollisimman moni bussiyritys olisi mukana. Aikatauluhaku palvelee sitä paremmin matkustajia, mitä kattavammat tiedot siellä on.

3. Videossa esitetty hintavertailu on yksisilmäistä ja antaa vääristyneen kuvan suomalaisesta joukkoliikenteestä. Totta kai edulliset linja-autoliput ovat myös Matkahuollon mielestä hyvä asia. Suomessa kukin bussiyritys päättää kuitenkin bussilippujen hinnoittelusta itsenäisesti ja Matkahuolto myy liput kunkin yrityksen päättämään hintaan. Matkahuollon nettisivuilta löytyy tälläkin hetkellä useille yhteysväleille edullisia tarjouslippuja alkaen 2 €.

4. Kohdasta kolme jatkaen on myös syytä muistaa, että Suomessa on jo EU-tasolta lähtien ollut pitkään käynnissä paljon suurempia muutoksia linja-autoliikenteen suhteen, kuin Onnibus Oy:n markkinoille tulo. Vasta kun tomu laskee, alkaa kuva Suomen uudesta linja-autojärjestelmästä rakentua.

5. Facebookissa video esitellään väitteellä ”Onnibusin pomot heitettiin ulos Helsingin linja-autoasemalta”. Ei heitetty. He lähtivät rauhassa kun saivat videonsa kuvattua. Pekka Möttö, Lauri Helke ja muut Onnibus-yhteisön jäsenet ovat ihan tervetulleita käyttämään Matkahuollon palveluja siinä missä muutkin. On kuitenkin eri asia pistää luvatta pystyyn ilmainen mainoskampanja oman taloudellisen hyödyn tavoittelussa. Tämä pätee pitkälti myös Kampin terminaalin ulkopuolella Helsingin ja muun Suomen kaduilla, ihmisten kodeissa, kauppakeskuksissa, ravintoloissa ja muissa sellaisissa paikoissa, jossa vastuun tilasta kantaa joku muu kuin mainostaja itse.

Matkahuollossa olemme ehdottomasti matkustajien puolella ja kilpailun kannalla. Mekin uskomme, että edulliset bussiliput houkuttelevat kokonaan uusia matkustajia ja sen vuoksi olemme iloisia siitä, että bussiyritykset haluavat niitä tarjota myyntiin.

Jarmo Oksaharju

Jaa:
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

35 kommenttia artikkelille “Hei joukkoliikenteen ystävät!”

  1. Jarmolle pieni korjaus…

    3. Matkahuollon hinnat laskivat vasta Onnibussin markkinoille tulon jälkeen joten on vähän harhaanjohtavaa sanoa ikäänkuin aina olisi ollut alk. 2e/kpl: ”Matkahuollon nettisivuilta löytyy tälläkin hetkellä useille yhteysväleille edullisia tarjouslippuja alkaen 2 €.”

  2. Tervehdys. Kiitos kommentista. Emme toki väitäkään että tarjouslippujärjestelmä olisi ollut aina olemassa. Kukin bussiyritys siis määrää omat lippuhintansa ja Matkahuollon tehtävänä on myydä näitä lippuja kootusti, jolloin mukaan mahtuu monenlaista tarjontaa.

  3. Hei joukkoliikenteen tappaja!

    Olisitte voineet tehdä tästä hyvän vastineen, pistää kovan kovaa vastaan ja näyttäneet, että hauskaa viestintää osaa tehdä Matkahuoltokin. Sen sijaan tuloksena on kuivakka virkamieskielinen teksti, josta katkeruus paistaa läpi. KAIKKI tietävät, että ette pidä Onnibusista, mutta tämä teksti vain huonontaa teidän omaa yrityskuvaanne.

  4. Hei, ehkäpä Matkahuollon tulisi määritellä yläraja hinnoille niin olisi yhteneväistä kaikki. Nykypäivänä ei pelata reilua peliä jos kaikista Onnibussin reiteistä tehdään valitus ja Matkahuolto sekä Linja-autoliitto on pääosissa siinä, niin kuin myös VR, Vainion liikenne, Pohjolan liikenne, Paunu, jne.

  5. Hei Alvar, Matkahuolto ei hinnoittele bussilippuja, vaan hinnat määräävät reittejä liikennöivät bussiyhtiöt. Kiitos kommentistasi.

  6. Hei att! Emme halunneet kommentillamme laittaa ”kovaa kovaa vastaan” vaan oikoa videolla esitettyjä virheellisiä väittämiä.

  7. Hei,

    Vaikka ette hinnoittelisikaan lippuja niin silti voisitte myyjänä toimia vastuullisesti matkustajia kohtaan ja asettaa sen ylärajan lipuille tai sitten liikennöitsijöille kertoa että lipuilla pitää olla hinnoissa yläraja niin kuin on Onnibussillakin. Jotakin yhteistyötä voisitte tehdä niiden liikennöitsijöiden kanssa, vai onko yhteistyö siinä että liikennöitsijä määrittelee lipun hinnan ja te ”vaan myytte niitä koska liikennöitsijä käskee”? Olen kyllä huomannut että että lipuissanne osataan periä kiskurinhintoja.. ottakaahan mallia Onnibussista! He sentään toimivat vastuullisesti ja asiakaslähtöisesti, myös hinnoissaan! Niin sen pitäisi mennä. Myös teillä. Ottakaa myös kilpailua alalla vastaan, kiitos ja odottelen seuraavaa kommenttianne…

  8. Hei Alvar ja kiitos palautteestasi. Pyrimme toiminnassamme aina asiakaslähtöiseen palveluun. Myymme sivuillamme eri hintaisia lippuja, joista halvimmilla pääsee matkaan jo kahdella eurolla.

  9. Moi,

    Juu, myytte lippuja alk. 2e, mutta kai nyt joku roti pitäisi olla ja ylärajakin olemassa lippuhinnoissa? Ei asia niin voi mennä että maksaa hunajaa matkasta jonka lähtöhinta piti olla alk. 2e.. Joku raja sentään ahneudellakin.

  10. Hei,

    Miksi ei MH vastaa edelliseen kommenttiini? MH voisi ottaa aikataulu- ja reittihauissa mallia HSL Reittioppaasta, http://www.reittiopas.fi (Jotkut haut ei onnistu aikataulu ja reittihaussa koska ei ole suoraa tai vaihdollista yhteyttä, mutta sen haun olisi hyvä olla sellainen että se hakee paikasta A paikkaan B aikataulut ja reitit vaikka useammalla vaihdolla, eikä niin että tulee teksti: ”Halutulle paikkakunnalle ei löydy lähtöjä halutulta paikkakunnalta” tms. Koska tähän tulee korjaus? Kiitos, ja toivon vastausta sekä tähän kommenttiin että edelliseen.

  11. Hei Alvar!

    Kiitos viesteistäsi ja pahoittelut, että vastaus on viivästynyt.

    Yksityisillä bussiyrityksillä on Suomen lain mukaan vapaa oikeus hinnoitella matkaliput samalla tavoin kuin vaikkapa lentoyhtiöt voivat hinnoitella omat lippunsa. Matkahuolto tai mikään mukaan yksityinen taho ei voi asettaa lippuhintoihin ala- tai ylärajoja, sillä se rikkoisi lakia. Sen sijaan Matkahuolto toimii valtakunnallisena myyntikanavana ja myy yksityisten bussiyritysten lippuja siihen hintaan kuin kukin bussiyritys on ne myyntiin antanut. Tämän tehtävän haluamme hoitaa parhaalla mahdollisella tavalla. Siksi olemme kehittäneet mm. verkkokauppaamme alkuvuoden aikana. Iloksemme Nettilippujen myynti on kasvanut näiden uudistusten myötä (linkki http://kahvila.matkahuolto.fi/2013/06/matkahuollon-verkkokauppa-kasvattaa-suosiotaan/). Olemme myös kiitollisia lukuisista asiakaspalautteista, joita hyödynnämme jatkossakin verkkokaupan kehittämisessä. Edulliset linja-autoliput ovat Matkahuollonkin mielestä hyvä asia. Siksi olemme hurjan iloisia siitä, että verkkokaupassamme on nyt saatavilla runsaasti edullisia tarjouslippuja (linkki http://www.matkahuolto.fi/fi/matka/hinnat/nettitarjoukset/).

    Kiitos myös palautteestasi koskien aikatauluhakua. Kuten mainitsitkin, aikatauluhaku antaa tällä hetkellä aikataulut suorille ja vahvistetuille vaihdollisille yhteyksille, mutta ei tee reittisuunnittelua. Valtakunnallinen reittiopas on kehitteillä, mutta valmistumisaika ei ole vielä tiedossa. Vahvistamattomille vaihdollisille yhteyksille aikatauluja voi siis toistaiseksi hakea yhteysväli kerrallaan aikatauluhaustamme osoitteesta http://www.matkahuolto.info/lippu/fi/connectionsearch. Lisäksi käytössä on 23 alueellista reittiopasta, joista lisätietoja löytyy sivuiltamme osoitteesta http://www.matkahuolto.fi/fi/matka/aikataulut/.

    Mukavaa elokuun jatkoa ja lähestyvää syksyä!

  12. Hei,

    Miksi ette lisää vuoroja/reittejä nettitarjouslippujen piiriin?

  13. Palatakseni tähän alkuperäiseen aiheeseen niin Onnibus on yrittänyt päästä teidän, eli Matkahuollon kanssa sopuun, mutta olettekin jostain katkeroituneet ja sanoneet Onnibussille että peritte 9-10:kertaista terminaalin käyttö- ja lähtömaksua. Se ei ole tavallisen kuluttaja-asiakkaan silmissä hyvä asia että olette niin vihastuneet kilpailuun. Ainoa syy miksi teillä on asiakkaita, ja autot täynnä, ovat nuo nettitarjousliput. Itse en ainakaan muuten palveluitanne käyttäisi vaan siirtyisin välittömästi Onnibussin palveluihin. Fakta on että Linja-autoliiton jäseniltä otatte 2,05e/per lähtö, ja Onnibussilta lähes kymmenkertaisesti. Onnibus ei halua sen takia liittyä Linja-autoliittoon kun olette VR:n kanssa vastustaneet heidän jokaista liikennelupaa ympäri Suomea. Ei ole tämäkään oikein. Toivoisin että pyytäisitte Onnibussilta anteeksi ja päästäisitte ne Kampin terminaaliin niin kuin muutkin, perien samaa maksua kuin muiltakin. Se olisi vallan hienoa ja tämä sota, ja viha loppuisi. Toivon vastaustanne…

  14. Ihan pieni välikommentti, Linja-autoliittoon kuuluvat bussifirmat maksavat jäsenmaksuissaan Kampin käyttökuluja, jolloin kertamaksu näille on pienenpi. Näihin kuuluu mm. Onnibus-allianssiin kuuluva, Helsinki-Turku väliä ajava Rindell. Eli Onnibussiin kuuluva Rindell maksaa saman 2.05€/lähto kuin mika tahansa muu liittoon kuuluva yritys. Jokainen bussifirma, joka haluaa käyttää kampin terminaalia ja ei kuulu linja-autoliittoon maksaa isompaa kertamaksua. Sillä lukeeko auton kyljessä Onnibus tai vaikka Kemijärven Liikenne ei ole merkitystä. Kannattaa kysyä vaikka Turku-Helsinki-Pietari linjaa ajavalta Sovavtolta paljon he maksavat kampin terminaalin käytöstä. Voisin ainakin kuvitella että se ei kuulu LAL:iin…

  15. Hei Alvar!

    Kukin bussiyritys päättää itsenäisesti mille yhteysväleille ja vuoroille sekä kuinka paljon tarjouslippuja laittaa myyntiin. Yhteysvälien ja vuorojen osalta kannattaakin antaa palautetta suoraan sille bussiryritykselle, jonka vuorolle tarjouslippuja toivoo. Toki mekin välitämme meille tullee asiakaspalautteet edelleen bussiryityksille.

    Toiseen viestiisi viitaten toivomme, että ehtisit tutusta tässä yllä olevana blogikirjoitukseemme. Siinä kohdassa 1. kerrotaan periaatteet Kampin terminaalin käyttömaksuihin. Liikennelupiin liittyen Matkahuolto tarjoaa matkustajille ja bussiyrityksille mm. aikatauluinformaatio- ja lippupalveluja sekä asemaverkoston palveluja, mutta ei omista busseja tai liikennöi vuoroja. Matkahuolto ei siten hae liikennelupia eikä myöskään vastusta minkään bussiyrityksen tekemiä lupahakemuksia. Matkahuollossa olemme ehdottomasti kilpailun kannalla ja haluamme ainoastaan tarjota mahdollisimman hyvää palvelua asiakkaillemme.

  16. Hei,

    Miksi Onnibus sitten videolla sanoi että olette yhdessä VR:n kanssa vastustaneet heidän kaikkia liikennelupia, missä on mukana myös Pohjolan liikenne? Kannattaisi Onnibussilta kysyä miten olettekaan heitä vastaan toimineet, voi tulla aika mielenkiintoinen keskustelu…

  17. ”Matkahuollon aikatauluinformaatio- ja asemapalveluihin on jokaisella halukkaalla bussiyrityksellä pääsy.”

    Miksi Onnibus vuoroa Pori-Helsinki klo 12.30 ei sitten ole siellä, vaikka sellainen yhteys on ollut jo monta kuukautta ? Ei myöskään Rauma – Helsinki Onnibus-vuoroja ole matkahuolto.fi-sivulla, miksi ?

  18. Hei Sami!

    Matkahuollon aikatauluissa näytetään kaikkien informaatiopalveluiden kanssa sopimuksen tehneiden liikennöitsijöiden lähdöt. Matkahuolto toivoo, että mahdollisimman moni bussiyritys tekee tällaisen sopimuksen, ja että mahdollisimman monien liikennöitsijöiden lähdöt saadaan palveluihin näkyville.

  19. Hei,

    Miksi Onnibus sitten videolla sanoi että olette yhdessä VR:n kanssa vastustaneet heidän kaikkia liikennelupia, missä on mukana myös Pohjolan liikenne? Kannattaisi Onnibussilta kysyä miten olettekaan heitä vastaan toimineet, voi tulla aika mielenkiintoinen keskustelu…

  20. Onko sinulle Alvar tullut koskaan mieleen, että kaikki mitä Onnibus sanoo, ei välttämättä ole totta? Sinä olet niin Pekan propagandan pauloissa, että mitkään järkevät vastaukset eivät mene sinulle tajuntaan. Jos Matkahuollon alaiset yritykset eivät pysty tarjoamaan sinulle oikeanlaista palvelua, niin käytä jatkossakin sitä Onnibussia. Sinun olisi myös hyvä ymmärtää, että jos jotain halutaan tarjota halvalla, pitää myös jostain tinkiä. Joku sen halvan- ja todellisen hinnan erotuksen aina maksaa. Onnibus ei halua maksaa Matkahuollolle informaatijärjestelmän käytöstä, koska se lisäisi kuluja ja vaikuttaisi lippujen hintaan. Turha siitä on Matkahuoltoa syyttää. En usko, että ymmärrät tätä asiaa vieläkään, mutta ompahan yritetty.

  21. Yleensä asioissa on näkemyksiä niin monta kuin on osapuoliakin. Me peräänkuulutamme reilua peliä emmekä toivo vastakkainasetteluja, kuten tässä blogitekstissä jo kerroimme. Aiemmassa vastauksessa mainitsimmekin, että Matkahuolto ei vastaa liikennöinnistä. Matkahuolto ei siten hae liikennelupia eikä myöskään vastusta minkään bussiyrityksen tekemiä lupahakemuksia. Videoon liittyvissä kysymyksissä kannattanee kääntyä videon tekijöiden puoleen.

  22. Jari. S, selvä sovitaan että Onnibus valehtelee ja Matkahuolto ei ja on ollut koko ajan ihanteellinen. Ei ole jos mietitään kuinka vähän niitä tarjouslippuja on saatavilla eri reiteille.. Itse käyttäisin Matkahuoltoa enemmänkin, jos se matka ei maksaisi esim. Helsinki-Tampere välillä 27e, vaan sen 9e. Aika typerää periä kiskurinhintaa 27e Helsinki-Tampere. En maksaisi vaan tosiaan, jos ei ole halvempia lippuja tarjolla niin Onnibus tulee kysymykseen. Pistä Jari niitä tarjouslippuja jakoon siellä bussin ratissa, niin voisikin matkustaa mutta ihan turhaan katkeroidut. Jos on Matkahuolto kallis niin sitten se vain on, eikä ole vaihtoehtoja, vai onko? Kerro minullekkin. Kiitos.

  23. Yritä nyt Alavar ymmärtää elämän realiteetit. Jos yksi yritys ajaa vain esim. kuusi lähtöä suuntaansa ja ne kaikki lähdöt ovat sellaisiin aikoihin, että autot voi saada halvalla hinnalla täyteen, saavutetaan ehkä jonkinlainen kannattavuus. Mutta jos yritys ajaa 24/7 ja niistä on vielä samaan hintaan yhteys lentoasemalle, on aivan idioottimaista luulla että toiminta olisi kannattavaa super halvoilla lipuilla. Tässä tapauksessa yritys joutuu hinnoittelemaan lippunsa siten, että myös hiljaisten vuorojen ajaminen kannattaa. Ja jos nyt käytetään esimerkkinä tätä sinun mainitsemaa HKI-Tampere väliä ja huomisen hintoja. Hyvin näyttävät olevan samaa luokkaa hinnat Onnilla ja Paunulla. Eli kyllä niitä Paunun tarjouslippuja näyttää olevan ihan riittävästi tarjolla. Ymmärrät varmaan myös sen, että jos sinä matkustat 2 eurolla, niin jonkun muun on maksettava huomattavasti enemmän lipustansa kulujen kattamiseksi.

  24. Ja tuohon kysymykseen onko matkahuolto kallis, on helppo vastata. Ainakaan itse en pidä Helsinki-Turku välin 10 euron hintaa kalliina huomiselle ja Tampereelle näyttäisi pääsevän kuudella eurolla. Jos nuo hinnat ovat sinulle kalliita, niin silloin on kyllä vaihtoehdot vähissä. Jos valitset Onnibussin niin alle kuudella eurolla pääset Tampereelle seuraavan kerran heti 27.11.2013. Eli ei se Matkahuolto niin kallis olekkaan.

  25. Jari S yritä ymmärtää elämän realiteetit. Jos toinen yritys saa suurimman osan tuloistaan rahdillaan, niin on aivan sama vaikka se veisi matkustajat 2eurolla tampereelta mihin vaan. Ilman ensimmäistä matkustajaakin se tekisi voittoa. Ja ellei tee se saa valtiontukeja ja taitaa saada muutenkin.

  26. Sami, nyt elämän realiteettejä, eli faktoja pöytään. Mikä esim. Turku-Helsinki vuoro elää valtiontuilla ja pelkällä rahdilla?

  27. Sami. Valitettavasti kumpikin väitteesi on suoraan Onnibussin suusta. Eli taas voimme todeta että propaganda on purrut. Totta on, että rahdista tulevat tulot auttavat joitain linjoja taloudellisesti, mutta ei se todellakaan ole suurin osa tuloista. Ei sitä rahtia kuitenkaan ympäri vuorokauden hirveitä määriä mene. Ja mitä tulee valtion tukiin, niin pika- ja expressvuorot EI NIITÄ SAA. Eräät tahot kyllä yrittävät toista väittää, mutta faktat ovat faktoja. Jos nyt oikein muistan, niin siitä joukkoliikenteen 600 miljoonasta eurosta kaukoliikenteen osuus on peräti 4.5 miljoonaa. Eli kyllä ne tuet menee ihan muualle. Korjaa Sami ihmeessä jos sinulla on parempaa tietoa asiasta, mutta älä tarkasta tietojasi Onnibussin tiedotteista.

  28. kuljen Tampere-Poriväliä Onnilla. Sillä välillä on myös Matkahuollon alaista liikennettä edulliseen hintaan mutta matka-aika on aivan eri.

    te ette osaa sanoa miksi Onni on ainoa sillä välillä mutta jos olisi toinenkin liikennöitsijä voisin valita useammista lähdöistä

  29. Jari S. Niin tässä on sun sana mun sanaa vastaan, eikä kyse ole mistään propagandasta. Sä vain ilmoitat että mun väitteet on vääriä, mutta en esitä mitään fakta tietoa. Omassa päässä olet vain päättänyt että minä olen väärässä ja sinä oikeassa. Yhtälailla minä tai kuka muu voi vastata sun viestiin että ”voi voi Jari , vihaat onnibussia ja kerrot täällä omia ajatuksiasi faktoina”

  30. Sami. Omat kommenttini perustuvat käytännön kokemukseen. Eli olen omin silmin nähnyt ne ”suuret” rahtimäärät. Niistä voi helposti päätellä, että ne eivät voi yksin tehdä mainitsemistani linjoista kannattavaa. Pitää myös muistaa, että näihin päiviin asti on kannattavilla pikavuoroilla katettu myös hiljaisempaa vakiovuoro liikennettä. Ei lähellekkään kaikki vakiovuorot syrjäseuduilla nauti valtion tai muidenkaan tuista. Se on myös syytä tehdä selväksi, että en ole mikään Onnibussin vihaaja. Tosin näyttää siltä, että jos heitä tai heidän lausuntojaan yrittää kyseenalaistaa, leimataan heti vihaajaksi. Olen jo aikojen alussa sanonut, että kilpailu on tervetullutta, kunhan se on rehellistä.

  31. Jari S., itsehän en käyttäisi edes Onnibussia jos hinta menisi sinne 27euroon Hki-Tre, vaan valitsisin ihan suosiolla auto-kimppakyydin, ja omasta mielestäni tuo 27e on kiskurin hinta, ja Onnibussillakin taitaa olla niin että hinta on korkeintaan 20e tuolla välillä, noin muistaakseni on. Se on kiva kun sä jaksat lätistä siellä täällä niitä näitä, ja kilpailuhan on ihan rehellistä jos luvatkin on myönnetty Hki-Tre välille, ja nyt on pakko sanoa etten Jari lätinääsi ymmärrä että mikä hammasta niin kiristää. Tämä on mielipideasia, ja ei siinä sen kummempaa. Turhaan sä raivoat jos ei kiinnosta Matkahuoltoa käyttää kiskurihintojen takia. Sillä selvä se.

  32. Alvar hyvä. Itsehän tässä olet lätissyt ja esittänyt täydellisen tietämättömyytesi Matkahuollon toimintaa kohtaan. On helppo etsiä asioista pelkästään ne negatiiviset puolet. Jos itse esittää voimakasta kritiikkiä, on myös oltava valmis ottamaan sitä vastaan. Nyt kun käyttämälläsi Tre-Hki välillä on myös sinun lomakolle sopivasti hinnoiteltu liikennöitsijä, niin mikä on ongelma? Sinun olisi kuitenkin nyt syytä ymmärtää se tosiasia, että edelleenkään esim. Onnibus ja Paunu eivät ole vertailukelpoisia keskenään. Ei voida verrata pelkkiä hintoja, vaan pitää osata katsoa asiaa syvemmälle. Esimerkkinä voidaan kysyä, että kuinka monta uutta autoa on tullut Onnibus liikenteeseen. Kun lukua verrataan Expressbusseihin, niin siinä voi olla yksi helposti ymmärrettävä syy hintaeroon. Lisäksi on monia muita syitä, joita en nyt tässä ala erittelemään. Tämä keskustelu päättyy osaltani tähän.

  33. Jari S., Joo sä voit itkeä Matkahuollon puolesta ja Matkahuollolla saa olla uudempi kalusto, mutta se nyt ei liikuta minua pätkääkään ajeletko sinä Jari uudenkarhealla vai vanhalla romulla. Minä tiedän asiakkaan näkökulmasta enemmän kuin sinä ikinä, ja miksi otat aina kantaa kaikkeen mistä sä et mitään tiedä tai tule tietämäänkään? Olisit vaan hiljaa siellä. Älä esitä mitään kovistelijaa joka tietää kaikesta kaiken. Osoitit ainakin hölmöytesi. Nyt etsin negatiivisen puolen sun asenteesta ja toiminnasta meitä matkustajia kohtaan. Tämä ei ainakaan lisää Matkahuollon käyttöä, vaikka kuinka itkisit. Otan kritiikkisi vastaan ilomielin mutta en käsitä tota sun Matkahuollon jatkuvaa puolustelua. Sun silmät ei vissiin näe muualle kuin Matkahuoltoon. Ongelma on enään se että otat kantaa kaikkeen mahdolliseen ja sun asenne on jotain niin ala-arvoista. Toivottavasti työnantajasi näkee tämän. Jos edes olet missään töissä kun ”täällä palstalla painat pitkää päivää” niin kuin Pekka sanoikin. Hahah.. Minusta on Onnibus ja Paunu hyvinkin vertailukelpoisia keskenään. Todellakin vertailukelpoisia ja Jari hyvä, nyt vasta innostuinkin, nyt vasta ovatkin vertailukelpoisia! :D Mä katsoin asiaa syvemmälle ja totesin että kaikki mikä kuuluu linja-autoliittoon syrjii halpoja hintoja ja kilpailua! Justiinhan Onnibussilla tuli kaupunkiliikenteeseen linjalle 25 monta uutta autoa, joten onko kaikki hyvin Jari vai onko joku mennyt niin pahasti ohi ettet huomaa muuta kuin Matkahuollon uudet autot? Kaukoliikenteessä Onnibus liikennöi esimerkillisesti, ja palvelee asiakkaitaan sekä neuvoo toisin kuin Paunu tai Matkahuolto. Matkahuoltoa käytän vain tilanteessa jossa ei ole muuta vaihtoehtoa, ja onneksi tunnen Tampereen hyvin niin ei tarvitse Paunua vaivata. Onnibus palvelee jokaista pyyteettömästi ja vastaa kysymyksiin jos joku asiakas haluaa tietää missä on mikäkin. Siellä Onnibussin seinällä on monta onnellista tarinaa. Esimerkillistä toimintaa JARI S.! Haha, joo, Jari.. lopetat keskustelun kesken kaiken. Naurettavaa ensin ottaa kantaa asiaan josta ei mitään tiedä ja sitten alkaa poru että lopetat tähän. Naurettavaa! =))

  34. Olet Alvar aivan oikeassa. Huomasin, että jouduin vastakkain varsinaisen joukkoliikenne tietäjän kanssa, joten katson asiasta mitään tietämättömänä, että minun on parempi luovuttaa.Luulin todella että 2 miljoonaa kilomertiä isomman auton ratissa olisi antanut minulle tarvittavat tiedot keskustella aiheesta kanssasi, mutta myönnän olleeni väärässä.

  35. Jari S., kaksi miljoonaa kilometriä ei tee susta ihmisenä sen parempaa tietämään näitä asioita asiakkaan tai minun näkökulmasta. Sinä esität vaan sen oman kantasi asiaan kun asiaan, ja ”painat pitkää päivää”. Joillakin on tuo joukkoliikennekkin harrastuksena, ja ei sieltä ratista katsottuna tai sen näkökulmasta vaan ihan muuten. Ymmärrän että taitaa sulla on kiire vastaamisten kanssa ja etenetkin paikasta toiseen ”painaen tosi pitkää päivää koneellasi”. Se on hyvä kun kerrankin myönnät jotain, ja sitäpaitsi sua ei ole koskaan pyydetty ottamaan kantaa asioihin joista et mitään tiedä, varsinkaan Onnibussin palkkauksesta. Omasta palkkauksestasi varmasti keskusteletkin Facebookissa, ja työnantajasi varmasti tykkää hyvää, kun levittelet juttuja eri bussiyritysten ”palkkapolitiikasta”. Hyvähän se sinun on ottaa kantaa asiaan mistä et mitään tiedä, joten ole joskus hiljaa, kiitos.

Kommentoi