Mistä tunnistaa turvallisen verkkokaupan?

Verkkokaupoista voi tilata jo melkein mitä vain – vaikkapa viikon ruoat resepteineen. Uusia verkkokauppoja nousee hurjaa vauhtia, mutta ovatko kaikki kynnelle kykenevät turvallisia ostospaikkoja asiakkaalle? Matkahuolto selvitti mistä tunnistaa turvallisen verkkokaupan yhdessä alan asiantuntijoiden kanssa.

Matkahuollon haastattelussa olivat mukana Nethitin Jari Anufrijeff, Hyvinvoinnin Tavaratalon Tomi Kottonen ja Internet Apteekin Samuli Ojala.

Luotettavaa toimintaa -laatumerkki

Asioidessaan suomalaisessa verkkokaupassa tulisi ihan alkajaisiksi tarkistaa, että verkkokaupalle on myönnetty Luotettavaa toimintaa -laatumerkki. Se on Verkkoteollisuuden ja kuluttajaviranomaisten yhdessä myöntämä sertifikaatti, joka edellyttää verkkokaupalta lakien noudattamista sekä hyvien tapojen mukaan toimimista.  Verkkoteollisuus.fi-sivut ovat lisäksi listanneet kaikki verkkokaupat, joille sertifikaatti on myönnetty. Sertifikaatin omaavissa verkkokaupoissa voi tehdä ostoksia huolettomin ja hyvin mielin.

Ulkomaalaisilla verkkokaupoilla on jokaisella maakohtaiset laatumerkkinsä. Suomen ulkopuolelta tilatessaan kannattaakin tarkistaa, että kyseessä olevalla verkkokaupalla on virallinen laatumerkintä. Sitten voi luottavaisin mielin tilata asioita, joita pieneen pohjoiseen maahan ei ole vielä maailmalta rantautunut.

Turvalliset maksutavat

Suorat verkkopankkimaksutavat ovat turvallisia, sillä silloin kuluttaja siirtyy verkkokaupan sivuilta käyttämään pankkien omia maksupalveluita. Luottokortilla maksaminen on asiakkaalle erityisen turvallista, sillä mikäli hän ei jostain syystä saa tilaamaansa tuotetta, on tilauksen riski aina Luottokunnalla.

Laskupalvelut ja Matkahuollon bussiennakko ovat myös luotettavia maksutapoja. Laskupalveluissa kuluttajan riski poistuu, sillä lasku tulee vasta tilauksen saapuessa. Asiakas voi vasta paketin avattuaan päättää vastasiko tuote odotuksia ja sitten maksaa laskun. Matkahuollon bussiennakolla tilatessa asiakas maksaa paketin vasta saatuaan sen turvallisesti käsiinsä.

14 päivän palautusoikeus

Joskus verkkokaupasta tilattu tuote on jollain tavalla viallinen ja asiakas haluaisi palauttaa sen. Suomalaisten verkkokauppojen suhteen asia on ratkaistu asiakasta miellyttävällä 14 päivän vaihto- ja palautusoikeudella. Jos siis tilaa kotimaisesta verkkokaupasta, on asiakkaalla hyvin aikaa palauttaa kehno tuote. Ulkomailta tilatessaan tulisi varmistaa maakohtaiset käytännöt palautusoikeuksien suhteen.

Matkahuollon haastattelemien verkkokauppiaiden mukaan suomalaisista verkkokaupoista tilaaminen on erittäin turvallista. Ulkomaalaisista kaupoista tilatessaan kannattaa kiinnittää erityistä huomiota palautusoikeuksiin ja kuljetuskuluihin.

Rattoisia ja turvallisia hetkiä verkkokaupoissa shoppailuun!

Jaa:
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

1 kommentti artikkelille “Mistä tunnistaa turvallisen verkkokaupan?”

  1. Hei,

    Erinomainen postaus.. Ja pitää vahvasti paikkansa mitä asiantuntijat tässä kertoo.

    Turvallisessa verkkokaupassa on myös hyvä asiakaspalvelu. Ja mielellään vielä puhelinpalvelu, josta saa kysyä vinkkejä tuotteista ja tuomitusajoista.

Kommentoi