Verkkokauppagurun ohjeet verkon valloitukseen

Mattotukku ei ole toimitusjohtaja Jari Anufrijeffin ensimmäinen verkkokauppa, sillä kaikki alkoi raskaustestejä tarjoavasta demoverkkokaupasta vuonna 2005. Intohimoinen verkkokauppias Jari tietää, että verkossa menestyminen vaatii suunnitelmallista toimintaa sosiaalisessa mediassa, oikeanlaista järjestelmää ja ennen kaikkea innokkaasti shoppailevia kävijöitä.

Jari on vanha kettu ja kaitsenut erilaisia verkkokauppoja, joista uusin on menestystä niittänyt Mattotukku. Se kuuluu Jarin johtamalle Nethit Oy:lle, joka tarjoaa sähköisiä järjestelmiä verkkokauppiaille. Mattotukun avulla Nethit kerää tietoa palveluidensa toimivuudesta niiden jatkojalostusta varten – ja siinä sivussa myydään iso kasa mattoja.

Nethit tarjoaa verkkokauppiaille ohjelmistoja ja opastusta näiden käytössä sekä liiketoiminnankehittämispalveluja. Tutustuakseen perinpohjaisesti omien ohjelmiensa käytettävyyteen ja asiakkaidensa tarpeisiin, on Nethit perustanut Mattotukun, jolla testataan järjestelmän toimivuuden lisäksi erilaisten markkinointitoimenpiteiden vaikutuksia nettikaupan myyntiin.

Mattotukun valikoima on alansa monipuolisin ja verkkosivutkin varsin eläväiset vaihtuvine kampanjoineen. Parhaillaan verkkosivuilla on käynnissä Iskelmäradion kanssa yhteistyössä järjestetty kilpailu. Osallistujien kesken arvotaan jokaisena arkipäivänä yksi korea matto, jonka lisäksi kaikki osallistuneet palkitaan Mattotukun alennuskortilla.

Asiakkaiden ostonystyröitä hellitään kuukausittain piristävillä mattomaailman uutuuksilla.

Sosiaalinen media: Strategia sen olla pitää

– Sosiaalinen media tukee verkkokaupan toimintaa ainoastaan, jos yrityksellä on siellä selkeä toimintasuunnitelma, kiteyttää Jari. Mattotukku käyttää Twitteriä ja Facebookia kilpailuistaan ja kampanjoistaan tiedottamiseen sekä inspiroivien sisustusvinkkien jakamiseen.

Sosiaalista mediaa ja muita markkinointitoimenpiteitä tulisi toteuttaa kalenterin tarkkuudella. Dokumentoitujen toimenpiteiden avulla huomataan mikä toimii, ja verkkokaupan kehittämistä vaativat toimenpiteet selkiytyvät.

Mattotukun ja Iskelmäradion kilpailu ajoitettiin synkimpään mattojen myyntikuukauteen, ja kampanjan ansiosta myynti tuplaantuikin edellisvuoteen verrattuna.

Verkkokauppapalvelut: Ympäri mennään, yhteen tullaan

Monella verkkokauppaa pyörittävällä on myös oma kivijalkakauppansa. Tällöin myynti on useimmiten hoidettu kahdella järjestelmällä, joista toinen on kassajärjestelmä ja toinen verkkokaupan pyörittämiseen vaadittava järjestelmä. Mikäli nämä kaksi järjestelmää eivät keskustele keskenään, tulee verkkokauppiaan päivittää myynnit kahteen järjestelmään erikseen.

Tämän mutkikkaan prosessin välttämiseksi Nethit on kehittänyt yhdessä Suomen Kassajärjestelmät Oy:n kanssa sähköisen kaupan järjestelmän. Verkkokaupasta on tehty osa Suomen Kassajärjestelmien tarjoamaa SKJ-järjestelmää, ja verkkokauppias voi kahden järjestelmän vaatiman palloilun sijasta hoitaa koko toimintansa yhdellä järjestelmällä.

Tuotevalikoimakin pysyy ajan tasalla, koska järjestelmä ilmoittaa hyvissä ajoin loppumassa olevat tuotteet.

Nethitin järjestelmä ei kata ainoastaan monikanavaista myyntiä ja varastonhallintaa, vaan muitakin visaisia toimintoja kuten ostamisen ja ketjun ohjauksen.

Tärkein ase? Liikevaihdon kaavalla onneen

Intohimoiselta verkkokauppagurulta satelee neuvoja verkkokauppabisneksestä kiinnostuneille. Jari tietää, että moni suomalaisista verkkokauppiaista painiskelee heikon myynnin kanssa, vaikka sivustojen kävijämäärät näyttäisivätkin lupaavilta.

– Asiakkaita on kahdenlaisia: ilmaisia ja maksullisia. Jutun juoni on, miten saada mahdollisimman paljon ilmaisia ja mahdollisimman halvalla maksullisia, mutta samalla hyvänlaatuisia asiakkaita, tuumii Jari.

Kävijöiden laadun selvittämiseksi olisi verkkokauppiaan hyvä tuijottaa kolmea asiaa, jotka muodostavat kallisarvoisimman kaavan tuloksen mittaamiseen:

kävijämäärä x ostoprosentti x keskiostos = liikevaihto.

Mikäli ostoprosentti vaikuttaa heikolta, tulisi siihen vaikuttaviin pikkuseikkoihin puuttua pikimmiten, sillä pelkät kävijämääräthän eivät tuo voita leivän päälle.

Kaiken takana on suunnitelmallisuus

Jari tietää, että verkkokaupan pystyttäminen järjestyy helposti, mutta sen kannattavaksi saaminen vaatii onnistunutta sovellutusympäristöä ja suunnitelmallisuutta.

Osa Mattotukun tuottavuudesta perustuu vähäisiin varastointi- ja henkilöstökuluihin.

– Meillä ei ole omaa tuontia ja tuotteemme toimitetaan suoraan maahantuojien varastoista. Järjestelmämme on integroitu maahantuojien varastoihin, ja Mattotukku hoitaa ainoastaan jälleenmyynnin, kertoo Jari. – Näin logistiikasta ja henkilöstökuluista säästynyt etu saadaan painettua suoraan hintoihin.

Mattotukun osaaminen tulee pääosin Nethitin palveluista ja aikaisemmista demoverkkokaupoista kerätystä tiedosta. Verkkokaupan markkinoinnissa käytetään kuitenkin hyväksi todetun Klikin palveluita.

Myös yhteistyöhön Matkahuollon kanssa on Jari ollut erittäin tyytyväinen.

– Käytämme vain Matkahuoltoa. Sen palvelu toimii hyvin ja kustannustehokkaasti, Jari kiittelee.

Mattotukku porskuttaa, mutta rempseällä Jarilla on jo uudet kujeet mielessä. Asiakkaiden verkkokauppojen kunnianhimoinen kehittäminen pitää valppaana ja ideoita on vielä roppakaupalla käyttämättä.

Lisätiedot:

Mattotukku

Mattotukku Facebookissa

Mattotukku Twitterissä

Nethit Oy

Jaa:
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Kommentoi