Puutarhaostoksilla: miehille tyrniä ja naisille ruusuja

Viherpeukalot on Suomen suurin puutarhakauppa”Miehet haluavat kasvien tuottavan satoa ja shoppaavat hyötykasveja. Naisia taas viehättää visuaalinen puoli ja he kantavat kodin koristeeksi perennoita, liljoja ja ruusuja”, hymyilee Suomen laajimman puutarhaverkkokaupan hortonomi Christa Laine.

Viherpeukaloiden tuotelistalta on varaa valita sekä miehille että naisille – kasvihuoneista kukkasipuleihin. Kevään yli 500 tuotteen joukkoon mahtuu monennäköistä kasvikunnan kansalaista kuumien aaltojen chili mixistä perinteisempään makuun sopivaan mustaherukkapensaaseen.

Suomen sääolot asettavat kuitenkin haasteita ja vetävät maanrakoon ihmisten lisäksi toisinaan myös kasveja. Ennen kuin tuotteet päätyvät myyntiin, Viherpeukalot testaavat ne Suomen oloihin sopiviksi – useimmiten etämyynnin työntekijöiden kotipihoissa.

- Minullahan on kotipiha aika täysi näitä kasveja, Christa nauraa ja lisää, että myyntivalikoimaan otetaan testeissä loistaneet lajikkeet.

Leikkokukista kukoistukseen

Kaikki lähti leikkokukkien kasvattamisesta 70-luvun lopussa. Vuosien saatossa tuotevalikoima on kasvanut Suomen suurimmaksi puutarha-alan verkkokaupaksi. Sittemmin Viherpeukalot luopui kasvattamisesta ja keskittyi kokonaan etäkauppaan. Viime kesänä verkkokaupan rinnalle avautui lisäksi suosion saavuttanut kesämyymälä.

Yksi menestyksen salaisuuksista on jatkuvasti kehittyvä kattava tuotevalikoima.

- Pyrimme pitämään valikoiman niin suurena, että jokaiselle löytyy varmasti jotain, kertoo Christa ja tähdentää kevään valikoiman sisältävän peräti 72 kasviuutuutta.

Puutarha-alan trendit vaihtuvat tiuhaan ja ottaa aikansa ennen kuin ne saapuvat Keski-Euroopan maista Pohjolaan. Tämän kevään hiteiksi Christa veikkaa keijunkukkia ja lehtiperennoita, joita on viime aikoina vilissyt puutarhalehdissä.

Muotivillitysten lisäksi tietyt perinteiset kasvit pysyvät pinnalla vuodesta toiseen. Vielä hetki sitten Viherpeukaloiden valikoimasta puuttuivat klassiset marjapensaat, mutta asiakkaiden toiveesta ne lisättiin tuotevalikoimaan.

Neuvoja verkkokaupasta haaveileville

Toimitusjohtaja Heikki Okka toteaa 20 vuoden kokemuksella, että haasteellisinta verkkokaupassa on saada näkyvyyttä.

-Lähetämme siksi keväisin 1,5 miljoonaa tuotekuvastoa, joilla saavutetaan lähes kaikki pihan ja puutarhan omistajat Suomessa. Syksyllä kuvastoja lähtee jakoon puolisen miljoonaa.

-On tärkeää, että sivuston tekniikan ylläpito on asiantuntevan tahon hoidossa, Christa korostaa ja kehuu Viherpeukaloiden käyttämää Plusverkot Oy:n -palvelua.

Kuvilla on kasvien myynnissä suuri merkitys. Tekstin tehtävänä on tukea mielikuvaa, mutta kuva saa kasvishoppaajan innostumaan ja tekemään lopullisen ostopäätöksen.

Verkkosivuja tulisi päivittää jatkuvasti, jotta asiakkaiden mielenkiinto säilyisi. Myös sisältöä tulisi olla riittävästi, jotta verkkosivut vaikuttavat päteviltä ja aktiivisilta.

-Mitä enemmän sisältöä, sen parempi, sanoo Christa. Sisällön tulee kuitenkin olla selkeästi jaoteltu, ja kaiken tähdellisen tiedon tulisi olla helposti löydettävissä.

Yhteisön muodostaminen tuotteen ympärille on olennaista. Viherpeukaloiden kerhoon kuuluu jo yli 200 000 kasviharrastajaa.  Jäsenet saavat tuotteita edullisemmin, pystyvät seuraamaan tilauksiaan ja käyttöönsä kasvien hoito-ohjetietokannan. Asiakkaalle toimitetaan kattavat hoito-ohjeet ja annetaan neuvontaa tarpeen vaatiessa.

Toimitetaan nopeasti ja hellävaraisesti

-Kun paketti sisältää niinkin herkkiä tuotteita kuin eläviä kasveja, on toimituksen nopeus ja hellävaraisuus ehdotonta, korostaa Christa.

Kasvit pakataan asianmukaisesti jokaisen kasviryhmän vaatimalla tavalla, jotta tuotteet saapuvat ehjinä asiakkaalle. Esimerkiksi kesäköynnökset sujautetaan kuljetuksen ajaksi muovikennoon, johon laitetaan tarpeen vaatiessa vaahtomuovia pehmusteeksi ja pakataan tiukahkoon pahvilaatikkoon, jotta se ei pääse heilumaan.

Toimitus lähikauppoihin mahdollistaa joustavuutta lähettämiseen ja antaa asiakkaille liikkumavaraa.

Christa kiittää Matkahuollon asiakaspalvelua avuliaaksi ja joustavaksi. Jos epäselvyyksiä on ollut, ne on saatu nopeasti ratkaistua.

Yhteisvoimin haasteiden yli

Viherpeukaloiden vuosi jakautuu kevät- ja syyssesonkiin. Kesäsesongin verkkokauppa avautui jo ennen joulua ja syyssesonki avautuu elokuussa. Sesonkien alkamista on aikaistettu vuosi vuodelta, sillä kasviharrastajat haluavat päästä ajoissa suunnittelemaan ja tekemään tilauksia. Sesongin alussa riittää hulinaa, sillä suuri määrä tuotteita pitää saada nopeasti verkkosivuille.

Mutta rapatessa saattaa joskus roiskua, kuten silloin kun Christa päivitti purppurapikkusydämen nettiin ja rasti vahingossa yhden kohdan liikaa. Ylimääräisen ruksin seurauksena kaikki tuotteet lukuun ottamatta purppurapikkusydäntä hävisivät palvelimelta. Onneksi avuliaat kollegat riensivät apuun ja muutamassa päivässä saatiin sadat kasvit päivitettyä uudelleen.

 

Jaa:
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Kommentoi