Funkiskaunokainen toivottaa tervetulleeksi kulttuurikaupunkiin

Kyllä Turun linja-autoasemalle kelpaa kulttuuripääkaupungin vieraiden saapua ja lähteä. Vastikään rempasta valmistunut asema on kukkeassa kuosissa. Linja-autoasema sijaitsee ihan Turussa keskustassa. Logomo eli kulttuuripääkaupungin tärkein tapahtumapaikka on rautatieaseman ja linja-autoaseman välissä. Joten julkisilla pääsee ihan viereen.

Turun linja-autoasema vuonna 1951.

Kyllä Turun linja-autoasemalle kelpaa kulttuuripääkaupungin vieraiden saapua ja lähteä. Vastikään rempasta valmistunut asema on kukkeassa kuosissa.

Linja-autoasema sijaitsee ihan keskustassa. Logomo eli kulttuuripääkaupungin tärkein tapahtumapaikka on linja-autoaseman  ja rautatieaseman välissä. Joten julkisilla pääsee ihan perille ja suorastaan viereen.

Turun linja-autoaseman peruskorjaus valmistui ikään kuin kulttuuripääkaupunkivuoden kunniaksi.

Asema tarjoaa 2000-palvelua 1930-luvun alkuperäisessä funkkistunnelmassa, suomalaisella 1920-luvun klassismilla ja antiikin vaikutteilla maustettuna.

Rapsutettu ja tutkittu

Joka ikinen pinta ja väri on rapsutettu, tutkittu sekä tarkastettu yhteistyössä Museokeskuksen kanssa ja maalattu alkuperäisillä värisävyillä.

Mikä sitten on remonttiprojektin vastuuhenkilön oma suosikkiyksityiskohta uusitulla linja-autoasemalla?

– Minun silmissäni rakennuksen hienoin yksityiskohta on pyöreä odotushalli ja sen pyöreä kattoikkuna, josta hohtaa luonnonvalo. Sisätila kultakoristeluineen on tilasommitelmana kuin Rooman Pantheon, maalailee Matkahuollon oma rakennusarkkitehti Yrjö Rautio.

1970-luvun riippuvalaisimet poistettiin ja valaistus toteutettiin 1930-hengen opaalilasilieriöillä. Kalusteissa on käytetty massiivitammea.

Turun linja-autoaseman kaunis kaareva kattoikkuna

Kaarevuutta ja pyöreyttä

Kaareva palvelutiski mukailee odotushallin pyöreää muotoa. Nyt tästä upeasta palvelutiskistä asiakas saa niin lippu- kuin kahvilapalvelutkin, jotka ennen remonttia sijaisivat erillään vastaikkaisilla puolilla odotushallia.

Peruskorjausurakka vei ajallisesti reilun vuoden rakennusluvista virallisiin papereihin, urakkasuunnitelmiin ja tarjouksiin. Itse rakennustyö kesti neljä kuukautta.

– Monille entisöidyt tilat ovat tuoneet mieleen lapsuudenmuistoja. Esimerkiksi maalaustyöt tehnyt Pertti Lehtonen oli pikkupoikana istunut hallissa ja ihaillut kultauksia, kertoo Rautio.

Linja-autoaseman ympäristökin on saanut kasvonkohotuksen. Parkkitilaa on lisätty, kun Turun kaupunki laittoi liikennekentän, piha-alueen ja bussilaituriratkaisut uusiksi. Myös parkki-aluetta laajennettiin.

Kaunotarten paimentaja

Historiallisesti rakennus kertoo 1930-luvun edistyksellisestä ajasta, jolloin linja-autoliikenne vakiintui joukkoliikenteen muotona, ja kaupungit panostivat isojen asemien rakentamiseen. Harald Smedbergin ja Totti Soran suunnittelema asema valmistui 1938. Samana vuonna vihittiin käyttöön Helsingin olympiastadion. Seuraavana vuonna alkoikin sitten talvisota ja maailman myllerrys.

Yrjö Rautio paimentaa kaikkia Matkahuollon noin 50 linja-asemarakennusta ympäri Suomen.

– Ehdottomat helmet Turun kaunottaren lisäksi ovat Lahden ja Tampereen komeat funkkisasemat sekä kaarevakattoinen, Lapin tunturimaisemaa kuvaava 50-luvulla rakennettu Rovaniemen linja-autoasema, pohtii Rautio.

Tiesitkös muuten, että Suomen ensimmäinen linja-auto lähti Turun ja Uudenkaupungin väliselle reitille joulukuussa 1905.

Lue lisää:

http://www.ts.fi/online/kotimaa/193560.html

http://yle.fi/alueet/turku/2010/10/funkkiskaunotar_karistaa_painolastinsa_2074164.html

www.rakennusperinto.fi/rakennusperintomme/artikkelit/fi_FI/linjaautoasemat/

Jaa:
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

2 kommenttia artikkelille “Funkiskaunokainen toivottaa tervetulleeksi kulttuurikaupunkiin”

  1. Varmaan ihan hienoa, että Turkuun mennessä bussilla pääsee myös Turun linja-autoasemalle, mutta bussilla ei pääse Turussa millään tavoin suoraan linja-autoasemalta rautatieasemalle tai rautatieasemalta suoraan linja-autoasemalle. Syynä on kuulemma yksityisten liikennöitsijöiden haluttomuus sallia yhteyksiä näiden kahden joukkoliikennemuodon välillä.

    Toinen asina Turun uudistetulla linja-autoasemalla on se, että saapuvien linja-autojen jättöpysäkki on lähes mahdollisimman kaukana asemarakennuksesta. Tähänkin on varmaan jokin syy, itse en ole keksinyt vielä muuta syytä kuin suunnittelijan suunnitelma.

  2. Kiitos viestistäsi M T. Turun linja-autoaseman ja rautatieaseman väliset yhteydet löytyvät Turun Brahe-reittioppaasta (http://reittiopas.turku.fi). Lisäksi aikatauluhaustamme (http://www.matkahuolto.fi) löytyvät ne kaukoliikenteen vuorot, jotka ajavat rautatieaseman kautta.

    Turun linja-autoasema ja sen ympäristö on vastikään uusittu niin, että saapuvat bussit, taksit ja henkilöautojen pysäköinti saatiin lähelle toisiaan.

Kommentoi