Sarin vinkit verkkokauppaan: Aivot purkkiin ja veri tölkkiin

Sari myy verkossa kaikkea mahdollista, mitä ihminen tarvitsee hauskanpitoon. Kuten hämähäkkejä ja torakoita. Asuja joilla voi varustautua ranskalaiseksi sisäköksi tai muuttua guruksi edes yhdeksi illaksi.

Punanaamio.fi myy reilut 5000 erilaista elämää virkistävää varustetta. Vetäise heiltä vetimet päälle, eikä arki ole enää arkea. Valikoimassa on satoja peruukkeja, asuja, hiilihankoja, ruoskia, konekivääreitä. Kaikkea mahdollista irtoripsistä enkelinsiipiin ja pirunsarvista pupunkorviin.

Sari on ollut Suomen suurin erityisasiantuntija elämän erikoisissa asioissa jo 18 vuotta. Hän aloitti tekemällä maskeerauksia ja stailauksia. Asiat johtivat toisiinsa, pukuvuokraliikkeeseen, kolmeen megastoreen sekä nettikauppaan. 15 hengen punanaamiokaarti pyörittää toimintaa ja 700 neliön varasto Turussa on kattoa myöten täynnä ilonpitovarusteita. Kerran kuussa puskee rekka sisään, ja tuo viimeisimmät villitykset maailmalta.

– Pidämme omaa varastoa, jotta voimme tarjota nopean toimitusajan ja laajat valikoimat. Tavara lähtee meiltä heti kun tilaus on tullut. Useimmat nettikauppiaat eivät toimi näin. Nettisivuilla saatetaan näyttää saatavilla olevien tuotteiden kappalemäärä, mutta ne tilataan käytännössä maailmalla. Sillä tapaa voi toki minimoida varastoriskit, mutta asiakkaiden nopeassa ja joustavassa palvelemisessa voi tulla yllätyksiä, kun tavaroiden saatavuus viivästyy, miettii toimitusjohtaja Sari Luoma.

Vampyyrit ja sininen joulupukki

Monet asut ovat muotoutuneet ajan myöten kestosuosikeiksi: kuten vampyyrit tai haltijattaret. Mutta pientä hienosäätöä aina tapahtuu.

– Seuraamme tarkkaan trendejä maailmalla, vaikka kaikkia emme Suomeen tuokaan.  Esimerkiksi siniset joulupukit olivat trendikkäitä Euroopassa viime vuonna. Kun Taru sormusten herrasta oli hottia, kaikki halusivat pukeutua hobbiteiksi. Elämme tarinoiden, viihteen ja elokuvien maailmassa.

Sari ymmärtää kaiken kokoiset juhlimiseen liittyvät kysymykset. Hän on itse 160 senttiä pyöreä, kun taas hänen miehensä 190 senttiä kapea.

Suurin Punanaamion asiakasryhmä on 20–45-vuotiaat bailaavat dinkut (double income, no kids eli tuplatulot, eikä lapsia.) Mutta asiakaskunta on laaja, siihen kuuluu niin irtiottoa arjesta hakevia lapsiperheitä kuin vanhuksia. Ja nyt on havaittu uusi ilmiö. Toisen sukupolven asiakkaat, ne joiden vanhemmat ovat lapsena hankkineet heille hassutteluasut Punanaamiolta.

– Sana kulkee yhdeltä toiselle. Jonkun verran mainostamme, teemme hakusanamarkkinointia ja käytämme Facebookia uutisten kertomiseen.

Lue pieni printti

No mitä aloittelevan verkkokauppiaan pitäisi sitten varoa?

– Alalla liikkuvia huijareita, sillä niitä on liikkeellä viljalti. Tarjotaan kivoja mainoskanavia, miljoonanäkyvyyttä ja tyhjiä lupauksia. Rahat kyllä katoavat, mutta mitään ei näy missään. Kun sopii jotain, kannattaa lukea kaikki pienellä painettu tarkasti. Ja on uskallettava kysyä niin kauan, että ymmärtää mistä on kyse, neuvoo Luoma.

Kun perustaa verkkokaupan, siinä on luotettavuus kaiken aa ja oo.

– Palvelun pitää pelata ja asiakkaalle täytyy julkaista hyvät ohjeet ja tarkat pelisäännöt.

– Työtä pitää tehdä rehellisellä asenteella ja muistaa, että mutkia ei kannata oikoa suoraksi. Ilmaisia lounaita ei ole, eikä matalia aitoja. Oma hyväksi havaittu periaatteemme on ollut, että laskut maksetaan ajoissa. Tai itse asiassa heti!

Punanaamioilla onkin aina ollut korkein luottoluokitus, eli voivat ylpeillä yrityksen plakkarista löytyvällä AAA-certifikaatilla.

Edestakaisin kuljettaminen on kallista

Olennaista nettikaupassa on myös toimivat maksutavat.

– Viitisentoista vuotta sitten, kun nettikauppa oli alkuvaiheissaan, kokeilimme maksuvaihtoehtona laskua paketin mukana, mutta 85 prosenttia asiakkaista jätti tuolloin laskunsa maksamatta. Palasimme nopeasti bussiennakko-postiennakko-yhdistelmään. Kyllähän se kirpaisi siinä kohtaa. Onneksi verkkomaksuissa on nykyään paljon vaihtoehtoja.

– Yhtenä maksuvaihtoehtonamme on nykyään lasku, joiden hoitaminen on ulkoistettu Klarna Oy:lle.

Muita vaihtoehtoja ovat bussi-postiennakkojen lisäksi myös checkout-verkkomaksut sekä luottokunnan palvelut.

Vaikka punanaamojen bisnes on iloinen, löytyy yksi suuri murheenaihe. Kuljettaminen.

– Suomi on Pohjoismaista ainoa, jossa asiakaspalautukset toimii siten, että yritykset maksavat niin lähetys- kuin palautuskulut. Tuotteiden hinta toki hyvitetään aina muuallakin. Mutta ainoastaan meillä kauppias maksaa palautuksesta aiheutuvat kulut. Tämä rajoittaa toimintaa valtavasti. Jos lähetät vaikka 10 euron arvoisen paketin, lähetyskulut ovat 10 euroa ja palautuskulut yhtä paljon.

Tavaran edes takaisin kuljettaminen tulee yrittäjälle valtavan kalliiksi.

– Kyseessä on Suomen verkkokaupan suurin ongelma. Se vääristää kilpailua ja tulee pitkällä tähtäimellä viemään suomalaisia yrityksiä vieraan lipun alle, Luoma ennakoi.

Mitä sitten tulee itse kuljettamiseen, punanaamiot ovat ehdottoman tyytyväisiä Matkahuollon palveluun.

– Matkahuollossa keskitytään tekemiseen eikä paperinpyöritykseen. Saamme aina apua. Ja jos paketti katoaa, se jopa löydetään. Mikäli asiakas haluaa kysyä jotain, sieltä vastataan aina! Palvelu toimii erittäin hyvin, hinta-laatusuhde on kohdallaan ja paketit viedään perille parissa päivässä, sanoo Luoma.

Sarin nettiosoitteet

www.punanaamio.fi

Verkkosivustosovellus www.andersinno.fi. Palvelu sisältää pakettien logistiikan, reskontran ja seurannan.

Klarna.com hoitaa laskutuksen.

Checkout.fi

Luottokunnan digitaalinen maksupalvelu

Jaa:
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Kommentoi