Vuosi alkoi matkakorttien päivitysurakalla

Vuoden vaihde alkoi muutoksen merkeissä Matkahuollossa. Käsillä on historiamme suurin urakka, sillä joukkoliikennelain muutoksen vuoksi seutu-, kaupunki- ja työmatkalippuja käyttävien asiakkaidemme matkakortit joudutaan ensimmäisen latauksen yhteydessä päivittämään meillä tai matkakortteja myyvässä asiamiestoimipisteessä. Ensimmäisen urakkapäivän keskellä terveisiä asiakkaillemme ja kiitos kärsivällisyydestä!

Vuoden vaihde on alkanut muutoksen merkeissä Matkahuollossa. Käsillä on historiamme suurin urakka, sillä joukkoliikennelain muutoksen vuoksi seutu-, kaupunki- ja työmatkalippuja käyttävien asiakkaidemme matkakortit joudutaan ensimmäisen latauksen yhteydessä päivittämään meillä tai matkakortteja myyvässä asiamiestoimipisteessä.

Haluaisin Matkahuollon puolesta lähettää tämän ensimmäisen urakkapäivän keskellä terveisiä asiakkaillemme  ja kiittää teitä kaikkia kärsivällisyydestä.

Olemme pitkin päivää keränneet tietoa palvelun sujumisesta eri toimipisteissämme. Ruuhkia on valitettavasti päässyt kerääntymään monessa toimipisteessä. Myös paineen kohteeksi joutuneet tietojärjestelmät ovat hidastelleet, jolloin matkakorttien lataaminen on kestänyt tavallista pidempään.

Pahoittelemme myös, ettei tieto lippujen päivittämisestä ilmeisesti ole tavoittanut ihan kaikkia asiakkaitamme, pyrkimyksistämme huolimatta.

Tavoitteena oli hyvissä ajoin kertoa päivitystarpeesta mahdollisimman laajasti sekä omissa kanavissamme eli internet-sivuilla ja toimipaikoissamme, mediaan lähetetyn lehdistötiedotteen välityksellä ja Twitter- sekä Facebook-sivustoillamme. Olemme myös pyytäneet, että liikennöitsijät kertovat asiasta matkan varrella busseissa.

Teemme Matkahuollossa varmasti parhaamme palvellaksemme mahdollisimman jouhevasti, vaikka jonoja ja ruuhkaa ajoittain saattaa syntyäkin. Olemme varautuneet joustamaan toimipisteidemme aukioloajoissa ja henkilökuntaa on lisätty alkuvuoden ruuhkaisien päivien ajaksi.

Toivoisimme, että mahdollisimman moni asiakkaistamme täyttäisi etukäteen Internet-sivuilta ja toimipaikoistamme saatavan myyntitositteen. Näin jokainen voi omalta osaltaan nopeuttaa asiointia. Lomakkeita saa Matkahuollon toimipaikoista ja matkakortteja myyviltä asiamiehiltä. Niitä on myös lisätty nettisivuillemme seutulippujen alle.

Lisätietoja päivityksestä täällä Kahvilassamme ja Internet-sivuillamme. Tämän ensimmäisen koitoksen jälkeen voidaan liput taas päivittää normaaliin tapaan myös busseissa ja R-kioskeilla.

Oikein hyvää vuoden alkua ja vielä kerran pahoittelut tästä ylimääräisestä vaivasta.

Jukka Ylitalo
Matkahuollon henkilöliikennepäällikkö

Jaa:
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

16 kommenttia artikkelille “Vuosi alkoi matkakorttien päivitysurakalla”

  1. Kävin tänään Vaasan Matkahuollossa lataamassa kausikorttini. Ensin jonotin 45 min ja kun kortti vedettiin linja-autossa, se ei toiminut. Kiva mennä huomenna taas jonottamaan :(

  2. Jyväskylässä jouduin odottamaan parituntia ja en saanut sittenkään lippua, koska koneet kaatuivat.
    Olis varmaan ollut jotain tehtävissä ennakkoon, koneet kun junnas parikymmentä minuuttia asiakasta kohti.
    Ei muuta kun tiistai iltana taas lippua jonottamaan!

  3. Lippumuutos oli todella huonosti tiedotettu! Eilen aamulla kymmenet ihmiset olivat ihmeissään,
    ja maksoivat työmatkansa sitten käteisellä. Meidän perhettä tämä uudenvuodenyllätys rasitti noin kahdellakymmenellä eurolla –
    toistaiseksi.

    Tuusulan matkahuolto oli tämän uudistuksenne kunniaksi päättänyt lyhentää aukioloaikaansa molemmista päistä vielä tunnilla! Ja sinne kun on aivan mahdoton ehtiä muutenkaan.

    Eilen tarvittiin siis erityisjärjestelyt työpaikalta poistumiseksi. Ja sitten lataus ei onnistunutkaan. Kolmen vartin odotuiksenkaan jälkeen.
    Tänään on siis tiedossa sama rumba.

    Seuraavalla kerralla: linja-autojen ikkunoihin ilmoitukset ajoissa tai lappuset jokaiselle istumapaikalle. Ei kukaan joulun aikaan käy Matkahuollon tai kuntien verkkosivuilla.

    Kaiken kukkuraksi: tämänkään lippu-uudistuksen jälkeen (ainkaaan Tuusulan) matkoja ei voi
    ladata kuukautta pidempään tai edes ennakkoon (kuten HSL:n alueella) – ei edes yhtä päivää. Kuukausilippu on ostettava juuri sinä aamuna, kun se astuu voimaan. Kuljettajalta ostettavat lataukset eivät ainkaan nopeuta bussin kulkua.

    Eikö asioiden pitäisi mennä aina eteenpäin?

    Tehkää nyt nopeasti päätöksiä. Pian busseihin tiedotusta: face to face. Muuten tämä ihmisten juoksuttaminen jatkuu vielä päiviä.

  4. Voi voi, kun teillä on varmasti niin kovin rankkaa siellä. Asiakkailla sen sijaan on helppoa, kun saa lämpimässä istuksia ja odotella että pääsee lippunsa päivittämään. Siis jos pääsee. Ja pääseehän sitä, jos ottaa lomaa töistä. Mikäs sen mukavampaa kuin viettää lomat bussiasemalla lappu kädessä odotellessa. Ne onnettomat jotka kaikesta huolimatta menevät töihin ja yrittävät päästä asioimaan matkahuoltoon klo 16 jälkeen, kohtaavat karun näyn. Jonotuslapun numero näyttää, että jonossa on 170 ihmistä edellä. Parin tunnin odotuksen jälkeen jono on pienentynyt jo 130:een. Joskus yöllä siis voisi omankin lippunsa saada päivitetyksi. Jee.

    Taas on hienosti toteutettu tämä lippujen päivitys. Mutistaan jotain epämääräistä joukkoliikennelain muutoksesta (mitähän laki pitää sisällään ja miksi se vaatii lippujen päivityksen?). Oliskohan mahdollisesti tämän lippujen päivityksen voinut aloittaa jo vähän aikaisemmin, ettei puoli Turkua olisi ollut samaan aikaan lippuaan päivittämässä. Ja sitten siitä tiedottamisesta – luuletteko tosiaan, että tavallinen bussinkäyttäjä tulee jonnekin matkahuollon facebooksivulle katsomaan kaiken varalta, että pitäisköhän mun tehdä jotain päivityksiä (lippua myydessä luvattiin, että se on voimassa 3 vuotta, eli 2012 lokakuulle). Jos haluatte tavoittaa bussinkäyttäjän, niin tiedottakaa BUSSISSA! Niin just liimaatte niihin penkin takaosiin (siihen missä on se allergialääkemainos) sen tiedotteen.

    Enpäs tiedä tarkkaan, että kuinka monta seutulippua olette myyneet, mutta luulisi teidän sentään tietävän!? Ei luulisi olevan kovin vaikeaa laskea, että tuon porukan korttien päivittäminen on mahdotonta neljän työntekijän voimin 1-2 päivässä. Jos olette niin ankeita, ettette keksineet tapaa jakaa tuota päivittämisurakkaa useille päiville, niin olisitte voineet edes varautua palkkaamalla reilusti ylimääräistä henkilökuntaa tekemään tuon päivityksen.

    Kiitti vit… vitsin paljon.

  5. Kiitos viesteistänne koskien matkakorttien päivitystä. Olemme hyvin pahoillamme päivityksen johdosta aiheutuneesta vaivasta.

    Pahaksi onneksemme matkakorttijärjestelmäämme kohdistui eilen päivityksestä johtuen ennenkokematon kuormitus, jonka johdosta järjestelmän käyttö ja tämän myötä lippujen lataaminen hidastui harmittavan paljon. Tämän seurauksena matkakorttien päivittäminen kesti monikertaisen ajan normaalitilanteeseen verrattuna ja siksi useat asiakkaamme joutuivat jonottamaan kohtuuttoman kauan tai jopa siirtämään matkakorttinsa lataamisen tuonnemmaksi.

    Matkakorttijärjestelmän muistikapasiteettia on yön aikana nostettu ja järjestelmä toimii tällä hetkellä normaalisti. Olemme omissa toimipaikoissamme varautuneet joustamaan aukioloajoissa ja henkilökuntaa on lisätty alkuvuoden ruuhkaisien päivien ajaksi. Myös asiamiehiä on pyydetty ottamaan huomioon päivitystarve aukioloajoissaan, tosin jokainen asiamies itsenäisenä yrittäjänä päättää itse aukioloajoistaan. Toimitamme aukioloaikoja koskevat paikkakuntakohtaiset palautteet eteenpäin, jotta aukioloaikoihin voidaan mahdollisuuksien mukaan vielä reagoida. Tänäänkin kannattaa kuitenkin varautua ruuhkiin toimipaikoissamme ja asiamiestoimipisteissä.

    Korvaamme kertamatkan hinnan kuitteja vastaan niille asiakkaille, joiden matkakortteja ei pystytty eilen 3.1. yrityksistä huolimatta lataamaan ja joille näin aiheutui turha käynti. Korvaus voidaan tehdä toimipaikoissamme matkakortin latauksen yhteydessä.

    Toivomme, että mahdollisimman moni käyttäisi matkakortillaan olevat päivät tai matkat loppuun ennen lataamista. Näin osaltaan voisi välttää myös pahimmat jonot. Toivomme lisäksi, että mahdollisimman moni asiakkaistamme täyttäisi asioinnin nopeuttamiseksi etukäteen toimipaikoistamme tai seutulippujen osalta myös internetsivuiltamme löytyvän myyntitositteen.

    Pyydämme anteeksi kaikille asiakkaillemme aiheutunutta turhaa vaivaa. Tällä kertaa matkakorttien päivitys vaatii kuitenkin käynnin Matkahuollossa. Korostamme vielä, että päivitys on kertaluontoinen ja tämän jälkeen seutu-, kaupunki- ja työmatkaliput voi taas normaaliin tapaan ladata Matkahuollon lisäksi myös busseissa ja R-kioskeilla.

    t. Matkahuollon asiakaspalvelu

  6. Hei, mitenkäs sitten toimitaan, kun kortin sai eilen 1 h 15 minuutin jälkeen ladattua, mutta aamulla bussissa ei toiminut. Vakikuski tosin sanoi, että ei hätää – vika heillä todennäköisesti. Mutta miten jatkossa siis toimitaan vai kuljenko 30 päivän ajan kuitti mukana?

  7. Oulun seudulla kuljettajat jakoivat tiedotteita bussissa joulun alla, mikä hyvä, mutta tiedotteen teksti oli osin sellainen, että se aiheutti väärinkäsityksiä niin asiakkaille kuin kuljettajille. Osa kuljettajista sanoi, että lippu on päivitettävä heti vuoden alussa, mutta tiedotteesta osa ymmärsi, että kunhan uusi/seuraava lataus tehdään uuden vuoden puolella, niin se tehdään Matkahuollossa. Tiedotteessa olisi voinut korostaa sitä asiaa, että lipun saa käyttää loppuun siihen päivään kuin se on voimassa ja sitten vasta ladata se Matkahuollossa. Jotenkin tuntuu kummalliselle tämä päivityshomma, nykyaikana kun luulisi sen onnistuvan jouhevammin!

  8. Hei
    Poikani koulu alkoi tänään 10.1. Tiesimme että kortissa oli aika kulunut umpeen, joten menin eilen 9.1 r-kioskille lataamaan sitä että pääsee kouluun. Vastaus: ei voi ladata eivätkä tiedä miksi. siis R-kioskeillekaan ei oltu tiedotettu asiasta. ja sunnuntaisin ei matkahuolto tietenkään ole auki. Lähin matkahuoltomme on 12km päässä joten emme voi noin vain aamulla ajaa sinne edes takaisin ennen töihin lähtöä että lapset pääsevät taas bussilla kouluun. Tänään poika koitti ladata korttia autossa, ei onnistu. 6e hukkaan, korvaako matkahuolto?

  9. kaiken lisäksi matkakorttia ei voi päivittää edes Nummelan matkahuollossa, jonne menemme iltapäivällä. Pitää ajaa sitä varten 12km ensin lohjan suuntaan käymään matkahuollossa ja sitten taas takaisin 22km nummelaan jääkiekkoharjoituksiin koska Nummelan matkahuollossa ei ole tätä Lohjan kaupunkilipun pohjaa järjestelmissä. Kannattaisi tarjota päivitys ja latausmahdollisuudet myös naapurikaupunkeihin, koska usein naapurikaupunki on lähempi taajama kuin itse oman kaupungin taajama. Ei pitäisi olla vaikeaa.

  10. Itselleni tuli aamulla 10.1. seutulippujen latauksen erityisvaatimukset täytenä yllätyksenä. Bussikuskin mukaan (Kangasala-Tampere) busseissa on asiasta ollut tiedotteita, mutta minulle ei ennen vuodenvaihteessa alkanutta lomaani ollut yksikään osunut silmään; siitä huolimatta, että ajan bussilla kahdesti päivässä ja jopa luen siellä esillä olevat tiedotteet. Maksettuani aamulla kertamaksun ja saatuani hlö-autokyydin iltapäivällä jonotin latausta Kangasalan matkahuollossa 50 minuuttia. Onneksi ei ollut yksinäistä, kun sali oli meitä mukavasti täynnä. Jonotusnumeroautomatiikka ei näköjään Kangasalle ole vielä saapunut, joten siinä seistiin nätisti jonossa; silloinkin kun järjestelmä vartiksi kaatui.

    Toivon, että jokainen siellä Matkahuollon ylimmässä johdossa ymmärtää, että tämä ei ole nykypäivää. Ei asiakkaita voi ohjata tiettyyn toimipisteeseen (Treen kokoisessa kaupungissa tasan 1), käytännössä tiettynä päivänä (kun aika seutulipussa loppuu) henkilökohtaisesti hoitamaan asiaa. Jos tahtoa olisi ollut (ts. jos vaikutukset olisivat ulottuneet asiasta päättäneisiin henkilöihin), asia olisi saatu järjestymään siten, että tarvittavat muutokset olisi voitu hoitaa busseissa, R-kioskeissa, netissä tai Matkahuolto olisi voinut avata tilapäisiä palvelupisteitä tammikuun ajaksi pitkin paikkakuntia. Käytännössä me asiakkaat, joille asia tuli yllätyksenä, jouduimme maksamaan ylimääräisen kertamaksun ja aidosti näkemään ylimääräistä vaivaa päästäksemme tiettyyn aukioloaikaan tiettyyn paikkaan. Meille bussiasiakkaille se ymmärrettävästi ei aina ole kovin helppoa; emmehän me monikaan bussilla kulkisi, jos meillä olisi yllättäviä menoja helpottava henkilöauto käytössä. Minä toivon, että kukaan ei tammikuun jälkeen kirjoita Matkahuollon kuukausiraportteihin, että ”seutulippu-uudistus saatiin ajoittaisia teknisiä ongelmia lukuunottamatta hoidettua hyvin”. Tämä ei ole hoitunut hyvin. Nykypäivänä lähtöasetelma ei missään yrityksessä, ei edes monopoliasemassa olevassa Matkahuollossa, voi olla sellainen, että uudistus/muutos toteutetaan asiakkaiden rahojen ja ajan kustannuksella. Ehkäpä matkahuoltopalvelutkin tulisi kilpailuttaa.

  11. Kiitos viestistä koululaisen äidille. Pahoittelemme turhasta R-kioski-käynnistä aiheutunutta vaivaa sekä sitä, ettei poikasi saanut ladattua korttia bussissakaan. Kaupunki-, seutu- ja työmatkaliput on joukkoliikennelain muutoksen vuoksi päivitettävä. Tämä tarkoittaa sitä, että tämän vuoden ensimmäinen kortinlataus edellä mainittujen korttien osalta (joihin myös poikasi käyttämä Lohjan kaupunkilippu lukeutuu) on valitettavasti tehtävä Matkahuollossa. Tämän päivitys on kertaluontoinen, eli kun päivitys on tehty Matkahuollossa, korttia voi taas lisäladata myös R-kioskeissa ja busseissa.

    Olemme pahoillamme siitä, ettei tämä tärkeä tieto tavoittanut perhettäsi. Olemme kertoneet päivitystarpeesta joulukuun alusta saakka niin laajalti kuin mahdollista. Omilla internetsivuillamme ja toimipaikoissamme sekä mediaan lähetetyillä lehdistötiedotteilla. Olemme myös pyytäneet liikennöitsijöitä kertomaan asiasta busseissaan erillisin tiedottein.

    Matkakorttituotteita myyvät asiamiehet pystyvät myymään ainoastaan oman alueensa lipputuotteita. Koska Nummela on osa Vihtiä, Nummelan asiamiehellä ei ole tarvittavaa myyntitositetta Lohjan kaupunkilipulle. Tämän vuoksi matkakortin päivityslataus tulee tehdä oman alueen Matkahuollossa. Onneksi tämä päivityslataus on vain kertaluontoinen. Kun lippu on päivitetty, voi sitä taas ladata Matkahuoltojen lisäksi myös R-kioskeissa ja busseissa.

    Pyydämme vielä kerran anteeksi perheellesi aiheutunutta turhaa vaivaa!

  12. Hyvä nimimerkki 2011. Kiitos viestistäsi koskien matkakorttien päivitystä. Olemme pahoillamme päivityksen johdosta aiheutuneesta vaivasta ja siitä, ettei tieto päivityksestä tavoittanut sinua ajoissa. Tulemme varmasti perehtymään ajatuksella kaikkiin asiakaspalautteisiin. Parhaamme teemme, vaikkakin päivitysurakka jouduttiin toteuttamaan olemassa olevien teknisten ja toiminnallisten rajoitteiden puitteissa.

  13. Seutulippuni oli voimassa viimeistä päivää kun menin Turun matkahuoltoon jonottamaan päivitystä. Kun puolentoista tunnin istumisen jälkeen se lopulta ladattiin, alkoi lataus olla voimassa heti eli maksoin tästä päivästä kahteen kertaan. Seuraava latauspäivä on siis päivää aikaisemmin kuin normaalisti olisi ollut. Jos taas olisin mennyt jonottamaan vasta seuraavana päivänä, olisin joutunut maksamaan kertalipun tai kävelemään 7 km. Miksi minulta, asiakkaalta, noin vaan viedään rahaa, kuinka se korvataan minulle, ja mitä hyötyä yleensäkään matkustajille on koko touhusta? Kuka tuon keksi?

  14. Kiitos palautteestasi Kati. Pahoittelemme seutulipun päivityksestä aiheutunutta vaivaa. Seutu-, kaupunki- ja työmatkaliput pitää joukkoliikennelain muutoksen vuoksi päivittää. Tämä tarkoittaa sitä, että tämän vuoden ensimmäinen matkakortin lataus, edellämainittujen matkakorttituotteiden osalta, tulee tehdä Matkahuollossa. Tämä päivitys on onneksi kertaluontoinen, eli päivityksen jälkeen voit taas normaalisti lisäladata seutulippuasi Matkahuoltojen lisäksi myös busseissa ja R-kioskeilla.

    Seutulippu on voimassa latauspäivän ja sitä seuraavat 30 päivää.

  15. Kirjoititte aiemmin näin:

    ”Korvaamme kertamatkan hinnan kuitteja vastaan niille asiakkaille, joiden matkakortteja ei pystytty eilen 3.1. yrityksistä huolimatta lataamaan ja joille näin aiheutui turha käynti. Korvaus voidaan tehdä toimipaikoissamme matkakortin latauksen yhteydessä.”

    No siellä toimipaikassa oli taas (4.1.) niin pitkä jono, että neiti ei suostunut korvaamaan turhia kuluja siinä, vaan käski täyttämään palautelapun ja hakemaan korvauksen siten. Joo.. tuntien odottelun jälkeen ei sitten kuitenkaan ehdi tuollaista asiaa hoitamaan. No täytin palautelapun ja lähetin kuitteineen, mutta mitään ei ole kuulunut. Ilmeisesti teillä on nyt sitten siellä päässä ruuhkaa, vai? Vai onko nämä korvaukset vain turhia lupauksia…

  16. Kiitos viestistä nimimerkille ”Ne korvaukset?”. Selvitämme missä vaiheessa korvaushakemuksesi on. Vastaamme sinulle henkilökohtaisesti ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen.

Kommentoi