Ullan ohje verkkokaupan leivontaan

Ulla leipoi pienenä hiekkakakkuja, piti teininä kakkukerhoa ja leipoi perheenäitinä fantasiakakkuja. Sitten hän perusti blogin, alkoi julkaista kakkukirjoja. Nyt hän pyörittää kukoistavaa verkkokauppaa. Ullan unelmista on tullut totta ja samalla hän on muuttunut verkkokaupan uudisraivaajasta konkariksi. Lue Ullan tärkeimmät osviitat orastaville verkkokauppiaille.

Internetin kakkukuningatar Ulla Svensk pyörittää verkkokauppaa os. www.ullanunelma.fi.Ulla leipoi pienenä hiekkakakkuja, piti teininä kakkukerhoa ja pyöräytteli perheenäitinä fantasiakakkuja. Sitten hän perusti blogin ja alkoi julkaista kakkukirjoja. Nyt hän pyörittää kukoistavaa verkkokauppaa. Ullan unelmista on tullut totta. Samalla hän on muuttunut verkkokaupan uudisraivaajasta konkariksi. Lue Ullan tärkeimmät osviitat orastaville verkkokauppiaille.

Internetin kakkukuningattarena tunnettu Ulla Svensk on pyörittänyt verkkokauppaa kolmen vuoden ajan. Jossain kohtaa hän on muuttunut uudisraivaajasta konkariksi internetin uuden talouden maailmassa.

Ulla myy kakkutarvikkeita. Ihan erityisen suosittuja ovat kakkuihin tulevat kuvat, koristelutarvikkeet ja kuorrutteet. Ostoksen summa saattaa olla 20 eurosta tuhanteen, mutta on yleensä alle 100 euroa.

Ullan aloittaessa verkkokauppiaana olivat työvälineet vasta muodostumassa, joten hän on kohdannut monet sudenkuopat. Mutta aina kivunnut niistä sisulla ja sinnikkäästi pois. Sisua hänestä löytyy siinä määrin, että jopa nuorimman pojan nimi on Sisu.

Olennaiset ohjelmistot

Yksi orastavan verkkokauppiaan tärkeimmistä päätöksistä on verkkokauppaohjelman valinta. Ulla käyttää Clovershop-ohjelmistoa, johon hän on ollut tyytyväinen. Erityisesti siksi, ettei käyttö perustu kuukausimaksuun. Ohjelmistoon saa ikiluvan ja siihen on tullut vuosien aikana runsaasti hyödyllisiä lisätoiminnallisuuksia.

Koska kyseessä on kaupankäynti, ovat sujuvat maksutavat tärkeitä.

Ullalla ovat käytössä verkkomaksut, mutta myös laskulla ja tilille sekä osamaksulla voi ostaa. Hän oli kolme vuotta sitten ensimmäinen yrittäjä, joka otti käyttöön Suomen Verkkomaksujen palvelun.

– Ennen verkkokauppias joutui avaamaan jokaiseen pankkiin oman tilin, mutta Suomen Verkkomaksut laittaa sen mutkan suoraksi. Kaikki pankit saa käyttöön yhdellä sopimuksella.

Koska kauppa on verkossa, tulee tietojen olla ajan tasalla ja tuotteiden tarkasti kuvailtuja. Siten saa asiakaspalautusten määrän minimoitua. Nettisivujen latauduttava nopeasti, sillä asiakas ei jaksa odotella. Sivuja Ulla ylläpitää Sigmaticin palvelussa.

Mutta uutisointia Ulla hoitaa ennen muuta Facebook-ryhmän välityksellä. Pari vuotta pyörineellä sivulla on yli 7000 jäsentä.

– Olen huomannut, että asiakkaani löytävät uutiset Facebookin välityksellä parhaiten. Sivun päivittäminen on mukavaa, siellä saa niin nopeasti vastakaikua, hän toteaa.

Pakettiin ja matkaan

Kun kerran kyse on verkkokaupasta, lähes kaikki myyty tavara lähtee ovesta paketissa tai pussissa. Mahdollisimman tiiviisti pakattuna, sillä tyhjää tilaa Ulla ei mielellään laita kuljettettavaksi.

– Meillä on kaikkea mahdollista pakkaustavaraa kuplapusseista, kartonkikuoriin ja laatikoihin. Niitä tilaan suoraan valmistajilta. Suosikkejani ovat Turun Kirjekuoritehdas, Pakkaus Öhman ja Bitney Bowes.

Kun tavara on paketissa se pitää vielä saada vastaanottajalle. Ostaja valitsee toimitustavan.

– Matkahuollolla on edullisimmat palvelut kuluttajille sekä monipuolisin ja laajin jakeluverkosto, joten kyllä sitä palvelua kannattaa käyttää.

Paketitkin toimitetaan Matkahuoltojen lisäksi saa suoraan lähikauppaan eli Siwaan tai Valintataloon tai ihan kotiin asti.

Sisulla sudenkuopista

Mitä aloittelevan verkkokauppiaan sitten ennen kaikkea pitäisi tietää?

– Ainakin täytyy olla valmis paiskimaan todella paljon töitä,  sanoo Ulla. Sivuja olen tehnyt yötä päivää ja pakannut paketteja kuin liukuhihnalta.

Ja jos nyt jotain pitää varoa, niin se on yli-innokkaita luettelokauppiaita.

– Uudet yrittäjät ovat usein hätää kärsimässä, kun yritysteletietoluetteloiden myyjät parveilevat ympärillä. Itse en ole juuri missään luettelossa mukana, mutta hyvin käy kauppa.

Ullan verkkokauppabisneksessä asiat ovat seuranneet luontevasti toisiaan. Ensin oli blogi ja asiasta kiinnostunut yhteisö. Kun hän perusti verkkokaupan, oli asiakaskunta jo valmiina. Mutta kaiken ytimessä on hyvä asiakaspalvelu.

– On olennaista, että saa asiakkaan palaamaan takaisin. Vastuu pitää ottaa, jos tuote menee rikki, vaikka se ei olisi oma syy. Oikean asenteen löytää helposti, kun asettuu asiakkaan asemaan.

Moni puhuu, että olisi kiva laittaa pystyyn verkkokauppa. Mutta kyllä se on olennaista, että tykkää siitä mitä myy, muistuttaa Ulla. Minä rakastan kakkuja!

Ullan 10 tärkeintä neuvoa

Ullan tärkeimmät osviitat orastaville verkkokauppiaille:

  1. Ole valmis tekemään todella paljon töitä.
  2. Valitse hyvä verkkokauppaohjelma.
  3. Verkkomaksut ovat tätä päivä, joten ne kannattaa ehdottomasti tarjota verkkokaupassa.
  4. Varmista että verkkosivut latautuvat nopeasti.
  5. Hyvät ja selkeät valokuvat sekä tarkat tuotekuvaukset ovat kaiken a ja o.
  6. Panosta tuotteiden nopeaan toimitukseen.
  7. Ota vastuu, jos tuote rikkoontuu, vaikka syy ei olisi sinun.
  8. Tarjoa asiakkaille uutta ja uudista myös nettisivuja säännöllisesti.
  9. Facebook on kätevä uutiskanavana. Siellä tieto kulkee nopeasti  ja tehokkaasti.
  10. Myy sellaisia tuotteita joista itse pidät, silloin se on hauskaa ja mielenkiintoista.

Ullan käyttämät ohjelmistot:

Ullan Unelman nettiosoitteet:

Jaa:
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

1 kommentti artikkelille “Ullan ohje verkkokaupan leivontaan”

  1. [...] This post was mentioned on Twitter by matkahuolto, matkahuolto, matkahuolto and others. matkahuolto said: Unelmoitko omasta verkkokaupasta? Internetin kakkukuningattarena tunnettu Ulla teki siitä totta. http://bit.ly/g4jbso [...]

Kommentoi